Tuesday, 6 December 2016

Kenduri Akikah dan naik buai Muhammad Yusuf

entry lama.. 13/3/2016


Alhamdulillah selesai kenduri aqiqah dan naik buai Muhammad Yusuf... kebetulan kakak saya yang sulung belum buat aqiqah lagi untuk anak2 dia... kami sepakat kongsi2 bahagian tumbangkan seekor lembu terus dan buat pada hari yang sama kakak kedua saya kahwin.. senang sekali jalan... 

Selain kenduri aqiqah, saya buat naik buai untuk Yusuf jugak.. dulu kakak Nurul buat.. si Yusuf pun kena lah buat jugak... adil..ekeke. eehhh ala dah alang2 buat kenduri sekalikan je lah naik buai tuh... Buaian pun saya buat takde beria2 pun... still guna cara lama.. kata orang janji buat je... hehehe.






Bulat je Yusuf taim ni... sekarang ni dah lasak.. hilang bulat2 ketul2 dah... hehehe.







SeputihSalju : Ya Allah engkau jadikan lah anak2 ku anak yang soleh dan solehah, taat pada perintahMu, mendengar kata orang tua... berjaya di dunia dan di akhirat.... Amin Ya Rabbal Alamin






Thursday, 10 November 2016

Kasar tapi sebenarnya sayang....

Itu cara kakak Nurul sayang adik dia Yusuf... Sebenarnya saya tahu Nurul ni sayang sangat dekat Yusuf... Buktinya bila Yusuf menangis Nurul akan pujuk.. bagi mainan, main "chak2".. kadang2 bila saya tengah kalut2 Yusuf menangis Nurul akan datang bagi mainan dekat Yusuf.. tunjuk video dalam hp dekat Yusuf..

Nak tahu Yusuf ni ada masalah keliru puting... puting botol tu dia tolak.. jenuh saya mencari puting yang sesuai dengan Yusuf  dan akhirnya jumpa.. Yusuf kalau dengan saya memang direct so bila dah lama tak guna botol mula lah menangis.. Kebetulan waktu Nurul dekat rumah mama @ pengasuh diorang, Yusuf menangis taknak hisap botol dan kakak pun datang pujuk adik... walaupun pujukan tu tak berjaya tapi sekurang2nya kakak berusaha kan.. hihihi..

Walaupun orang sekeliling bila tengok Nurul picit2 pipi Yusuf.. usik2 yusuf semua tegur.. kata kasar. kesian adik... Tapi saya tahu dalam kasar2 Nurul ada lembutnya.. kita ibu dan bapa yang sentiasa ada dengan anak2 kita... kita lebih kenal mereka kan.. orang sekeliling jumpa sekali sekala terus buat kesimpulan macam tuh... memang saya tak ambik kisah pun apa orang cakap dan biasanya saya akan terangkan yang kakak sayang adik.. cuma cara tu kasar sikit... iya lah Nurul dah lama sorang2, main sorang2.. pendek kata segala2nya seorang dan bila ada Yusuf mesti lah dia layan Yusuf dengan cara yang dia dah biasa...

Erkk... tapi takdelah kami biar je kan cara Nurul macam tuh... biasanya bila Nurul terkasar sikit saya akan terangkan dekat Nurul... bagitahu cara dia tu buat Yusuf sakit... Alhamdulillah Nurul mula paham... Ibu dengan ayah sentiasa doakan yang baik2 untuk kamu berdua... sayang kamu berdua...




SeputihSalju :Yang mana baik kita ambil.... pikir yang baik2, sebut yang baik2, tulis yang baik2, doa yang baik2, InsyaAllah yang datang pun baik2...

SeputihSaju : Hati kena KENTAL...!!!!

Monday, 29 August 2016

Set bacaan untuk Kakak Nurul

Usia Nurul dah 5 tahun 3 bulan... rasanya dah patut saya ajar dia membaca... saya ajar membaca menggunakan kaedah mengeja... kaedah yang saya belajar dulu2 di masa sekolah..hehehe.. sekarang ni ada pelbagai kaedah kan.. tak kisah lah guna cara @ kaedah apa sekali pun asalkan matlamat kita sama.. nak anak kita boleh membaca kan.... bukan setakat membaca, menulis, mengira.... sebagai persediaan bila masuk tahun 1 nanti...

Set bacaan ni saya ambil dari FB... sama ada dalam group @ di personal FB... itu pun setelah mendapat keizinan dari tuan tanah...saya jenis kumpul2... nampak je sesuatu yang sesuai untuk kanak2 saya akan mintak izin share... dalam handphone saya ni bukan penuh gambar2 kami anak beranak tapi penuh dengan lembaran2 kerja, set bacaan, aktiviti2 yang sesuai untuk kanak2 Tabika @ Prasekolah...

Saya print, laminate, tebuk lubang dan letak ring... bagi tahan lama dan mudah kanak2 ni nak selak.. takde lah berterabur... hehehe. Saya buat 2 set tau.. satu untuk Nurul dan satu lagi untuk letak kat Tabika... Setiap pagi sebelum sesi pembelajaran bermula saya akan panggil seorang @ 2 orang untuk membaca di hadapan saya... pagi2 ni otak tengah cergas.. so gunakan dengan sebaiknya dengan ajar diorang membaca... ekekeke.




Tuesday, 23 August 2016

Kek Coklat yang TIDAK BERJAYA menambat hati Kakak Nurul

Entry lama.....


Alahai anak... selalu ibu masak kek dia lah orang pertama yang teruja... tak sabar nak tunggu siap... selang 5 minit tanya kek dah siap ke belum... Untuk kek coklat ni sebelum siap je Nurul teruja tapi bila dah siap hilang terujanya... bila dah rasa lagi lah.... siap kata tak sedap...hahahha. ermmm saya sendiri rasa pun kata tak sedap... hihi. bukan tak sedap apa agaknya terlebih serbuk koko rasa kelat2 pahit2 tu terlebih.....

Budak2 ni jujur.. apa yang diorang cakap itu lah yang lahir dari hati diorang.... Takpa2.. percubaan pertama mesti lah kadang2 menjadi dan kadang2 tak kan??? bertambah2 lagi semangat ibu nak buat kek untuk kamu Nurul.. ehhh jap2 nak tulis jugak bila saya masukkan dalam peti ais rasa ketidaksedapan kek coklat tu kurang tau... kiranya nurul boleh lah makan lagi.. habis jugak akhirnya... kikiki.

Saja nak tayang bukti saya dah pernah buat.... hahahha

Abaikan pisau yang kat sebelah kek tu.. main capai apa yang dan je...ehehehe


Friday, 19 August 2016

Lukisan Kakak Nurul

Ni gambar lama... tak ingat dah bulan bila... mungkin dalam bulan 3 @ 4 kot... sekarang ni saya berazam nak curi2 masa update blog... berazam tuh.. ekekkek. nak update semua yang berlaku pada anak bertuah saya... nanti bila diorang dah besor boleh lah baca sambil mengimbau kenangan waktu kecil dulu... Kompem lepas tu tersenyum sendiri... hehheeh.

Nurul lukis gambar kami 4 beranak.. tengoklah Nurul lukis Yusuf dalam dakapan saya.. kira macam saya tengah dukung Yusuf... alahai anak.. pandai pulak kamu lukis macam tuh...hehhee.

Alhamdulillah... semakin hari semakin banyak perubahan positif yang Nurul tunjuk.... dah matang sikit berbanding usia dia ketika 4 tahun.. jap2 perubahan dia bukan dari segi pelajaran dia dekat sekolah je tapi perangainya jugak.. eala kan dah jadi kakak... heheh. (",)








Friday, 29 July 2016

Doa untuk mendapatkan ZURIAT





Kata2 itu satu DOA

Kata2 kita itu satu DOA..... awak2 semua pun tahu kan saya ambik masa SETAHUN... bukan sebulan bukan dua bulan... dalam tempoh tu macam2 perasaan ada.. sedih, kecewa... sebenarnya kita2 ni lemah dengan kata2 orang sekeliling kan... tambah2 dengan orang yang rapat dengan kita... bila sibuk2 menanya, dok banding2kan alahai... hati kecil kita pasti terasa jugak... cuba untuk berpikir yang elok2 tapi kadang2 tertewas jugak... Pada saya soalan berkaitan anak memang lahhhhh tersangat SENSITIF.... saya rasa bukan saya tapi semua yang mengalaminya je yang tahu..

Nak tahu bila saya sedih atau cik abang sedih saya selalu cakap "InsyaAllah ada rezeki kita.. "Allah nak bagi kita anak lelaki"... tu yang lambat sikit dapat... sebenarnya jauh di sudut hati saya kata2 tu sekadar nak sedapkan hati saya, sedapkan hati cik abang....

Tapi Allah tak tidur... Allah mendengar setiap apa yang kita ucapkan.. Alhamdulillah Allah makbulkan DOA saya... 13/1/2016 lahir lah permata hati kami yang kedua... yang sebenarnya saya tak jangka pun saya akan dapat anak lelaki... sebab bila scan saya tanya doc jantina apa, katanya tak nampak.. terlindung.... pandai yusuf buat SUPRISE kat ibu dengan ayah... Alhamdulillah

Indahkan percaturan Allah.. kami lambat dapat tapi bila dapat berlainan jantina.. lengkap dah... Alhamdulillah... Alhamdulillah.. Alhamdulillah... Pada semua2 yang masih menanti, insyaAllah rezeki awak2 semua ada... cuma belum masanya lagi... teruskan berusaha, berusaha dan berusaha serta berdoa padaNya.. Allah tahu apa yang TERBAIK untuk kita...





SeputihSalju : Perancangan Allah itu INDAH... hadir TEPAT pada MASAnya...





Tuesday, 26 July 2016

Hadiah untuk Cikgu


Alhamdulillah rezeki saya dapat kain pasang.... sebagai guru memang tak mengharapkan hadiah dari anak murid.. cukup lah mereka dapat apa yang di ajar, menjadi anak yang mendengar kata, hormat orang tua dan guru... segala2nya yang baik untuk mereka...

Hari guru yang lalu anak murid saya bagi kain pasang, mug, plag, kuih raya, kad... tapi semua2 tu saya dah letak kat tabika... kuih raya tu ofcoz lah dah lama habis... sedap woo... ekekke. yang saya bawak balik hanya kain pasang... tu pun terajin snap gambor... alang2 dah snap tempek kat blog... almaklumlah blog dah lama tinggai.. bila update nampak lah blog ni tak terabai... muahahha.

Memandangkan dah dapat kain pasang baik jadikan baju raya.... jimat kos beli kain pasang.. tinggai bayar upah jahit je... hehheh. Alhamdulillah... Terima kasih anak2 murid cikgu sebab sudi hadiahkan cikgu dengan macam2 hadiah... Cikgu doakan kamu semua berjaya di dunia dan di akhirat... Amin..  







SeputihSalju : Nurul pun balik sekolah dok sebut hadiah untuk cikgu.. agaknya ada kawan2 dia yang bawak... ibu terlupa nak bagi.. so Nurul dah mintak saya belikan 2 buah bekas kaca untuk 2 orang cikgu dia.. saja seronok2 (",)


SeputihSalju : Ya Allah engkau jadikan lah anak2 ku anak yang soleh dan solehah, taat pada perintahMu, mendengar kata orang tua... berjaya di dunia dan di akhirat.... Amin Ya Rabbal Alamin







Friday, 10 June 2016

Muhammad Yusuf dah pandai meniarap...

Setiap anak2 perkembangannya tak sama... bila dah ada 2 orang baru saya paham bila ada yang cakap setiap anak tak sama perkembangannya.. perangainya... Alhamdulillah, syukur saya di beri kesempatan untuk merasanya...

6/5/2016  hari jumaat secara rasminya Yusuf dah mula meniarap... masa tu Yusuf dalam bilik dengan Cik Abang.. Tapi hari tu sekali je Yusuf meniarap... esoknya sabtu ada lah 2, 3 kali Yusuf meniarap... makin hari makin kerap lah Yusuf meniarap... asal saya letak atas tilam pusing lagi sekali dah meniarap...

Peel kakak Nurul ni asal nampak adik mengiring je laju dia tolak bagi meniarap... tak bagi can langsung adik buat sendiri... Tapi masa tu Yusuf tak dapat skill meniarap lagi... sekarang ni tak dan kakak tolak adik dah meniarap dulu... hehhhe.





SeputihSalju : Ya Allah engkau jadikan lah anak2 ku anak yang soleh dan solehah, taat pada perintahMu.. mendengar kata orang yang lebih tua... berjaya di dunia dan di akhirat.... Amin Ya Rabbal Alamin






Thursday, 12 May 2016

Kakak Nurul dah besar

Pagi tadi saya bersembang dengan cikgu Nurul... saya tanya perkembangan Nurul.. Alhamdulillah Nurul dah banyak berubah... berbeza dengan tahun lepas... sebenarnya saya pun nampak perubahan Nurul... tapi saja saya tanya takut kat sekolah tak sama dengan kat rumah...

Masa umur Nurul 4 tahun pagi2 sebelum pegi sekolah dia akan menangis dulu... jenuh kami pujuk baru Nurul berhenti.. Tapi bila dah umur 5 tahun ni takda dah dengar Nurul menangis pagi2... bila saya kejut ok je bangun...

Tu bab bangun pagi... masa kat sekolah pulak kalau dulu masa umur 4 tahun nak kencing ajak cikgu teman... Tapi sekarang dah pandai pegi sendiri.... makan pun dulu kadang2 nak bersuap... kadang2 tau tapi sekarang bila cikgu tanya Nurul nak cikgu suap tak.. laju je dia ngeleng kepala.. hehehe.

Bab belajar pulak... kalau dulu bagi buku buat sikit lepas tu terus main... takpun bila cikgu bagi buku ada je alasan Nurul bagi... ada sesetengah budak umur 4 tahun asyik ingat main je... ada yang umur 4 tahun tapi dah mau buat keja bila cikgu bagi... kiranya cepat matang sikit.. Perkembangan kanak2 ni tak sama.. ada yang bila cikgu bagi buku diorg nak buat.. ada yang jenis buku2 ni tak minat sangat tapi lebih kepada aktiviti sambil bermain.. belajar melalui bermain.. Budak2 dalam dok main2 pun telinga mendengar je... kadang2 kat sekolah banyak main dekat rumah baru dia keluarkan apa yang cikgu ajar... Nurul nih kategori bermain sambil belajar... buku2 kurang tapi kalau lembaran kerja yang saya print memang excited dia buat.. sekejap je dah siap... Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah....  anak ibu dah besar... dah pandai berdikari.. eala dah jadi kakak kan... opsttt walaupun dah besar, dah pandai berdikari kadang2 manja tu ada jugak... hehehe.




SeputihSalju : Setiap tahun kanak2 belajar menjadi lebih matang, berdikari... jangan anggap bila sekarang peel macam ni akan2 datang pun peel yang sama... mereka akan belajar dari pengalaman... belajar... belajar... dan terus belajar... insyaAllah... 



SeputihSalju : Isnin aritu Nurul ada bagi kad Hari Ibu dekat saya... Nanti saya tunjukkan dekat blog... (",)







Wednesday, 27 April 2016

Hadiah untuk Cikgu Nurul...

Ini citer tahun lepas... bila tiba hujung tahun kompem saya pening kepala pikir apa nak bagi dekat kanak-kanak & ibu bapa... mulai tahun lepas saya bertambah lagi pening sebab Nurul dah mula sekolah.. kena sediakan hadiah untuk Cikgu Nurul sama... hadiah ni saja je saya bagi sebagai tanda terima kasih sebab mendidik Nurul.. melayan karenah Nurul..hehhe. ehh tapi kan sebenarnya cikgu2 ni tak mengharap pun hadiah2 dari anak murid nih.. cukuplah sekadar ucapan terima kasih...

Kebetulan pulak saya ternampak anak murid saya bawak katalog Avon... bila tanya sapa punya, katanya mummy punya... apa lagi saya pinjam lah sekejap.. kot2 jumpa yang berkenan di hati boleh saya beli untuk di hadiahkan dekat cikgu Nurul... hihi

Dalam banyak2, saya berkenan lah pulak dengan minyak wangi... pikir punya pikir ok jugak bagi minyak wangi... nampak lain sikit... bior setiap kali cikgunya pakai teringat je dekat Nurul.. hahahha. Minyak wangi tu ada offer... beli 2 dapat murah sikit.. harganya tak ingat dah...tapi bawah seratus ringgit... tak kisah lah harga berapa pun selagi dalam kemampuan kita beli aje.. lagipun keikhlasan nak bagi tu yang penting... kan ???

Ini lah rupa minyak wangi yang saya beli untuk cikgu Nurul...hihi




Masa saya tengah balut minyak wangi tu Nurul dok tanya untuk sapa... saya cakap untuk cikgu Nurul.. esok Nurul pegi sekolah bawak dan bagi dekat cikgu.. angguk je dia... Tapi esoknya boleh pulak hadiah tu tertinggal dalam kereta saya... tengahari tu masa nak ambik Nurul saya bawak sekali hadiah tu.. Nurul nampak saya laju je dia berlari, ambik dan terus bagi dekat cikgu.. excited betul dia.. hehehe. 









Tuesday, 26 April 2016

Wednesday, 13 April 2016

Permata hati kami yang kedua...

Tarikh yang sama, hari yang sama cuma bulan je lain... 13hb. 1. 2016 ( rabu ) permata hati kami yang kedua selamat dilahirkan.... Semoga menjadi anak yang soleh, taat perintah Allah, mendengar kata ibu,ayah & kakak... Amin Ya Rabbal Alamin...




Muhammad Yusuf bin Abdul Rahman







SeputihSalju : Ibu dah ada "bodyguard".... hihihi.





 

Tuesday, 29 March 2016

Muhasabah diri....

Ketika sedang rancak berbicara, menulis jangan sampai terlupa orang sekeliling kita.. berhati2 lah dalam berbicara, menulis agar tiada yang terluka.... kata2 kita, tulisan kita lebih tajam dari sebilah pisau.... walaupun sudah sembuh tapi kesannya tetap ada...!!!

Andai ada juga kata2 yang menguris hati kita.. positifkan diri.. ingat lah bahawa itu semua ujian dari Allah... sesesungguhnya di sebalik ujian itu terselit "keindahannya"... Semoga kita kuat, kuat dan terus kuat untuk menghadapi ujian dariNya.... Amin..






SeputihSalju : Ingatan untuk diri sendiri...









Sembang kosong

Sembang lah sangat... kihkihkih. saya ambik dari FB dan saja nak share dekat blog..hehehhe.


 ada ke yang macam ni ???? saya tak tergolong dalam kategori nih... saya tak reti pulak drive tak pakai kasut... pernah sekali try tak pakai.. rasa lain pelik je.. ala tak kisah lah pakai ke tak kan.. yang penting keselesaan kita ketika memandu... (^_^)









 

Tuesday, 1 March 2016

Pengalaman mengandungkan Nurul Afiqah

Kalau ada yang perasan saya tak pernah kongsi pengalaman mengandung dan bersalin kan Nurul Afiqah.. erkk.. ke takde yang perasan.. maklumlah blog tak glemer.. hehehe. Ok entry nih saya nak kongsi pengalaman saya sewaktu mengandungkan Nurul..

Sebelum saya tahu saya mengandung Nurul.. saya dan cik abang demam.. tapi bukan serentak tau.. cik abang dulu demam dan bila cik abang sembuh saya pulak ganti.. adehh taim tuh memang lemah seluruh badan.. Sebaik saya tak makan ubat tau taim demam tuh... erkk yang sebenornya saya nih penakut sikit bila makan ubat... hihihi. seminggu lepas tuh miss p saya lewat.. bila cek UPT alhamdulillah POSITIF... 

Lepas tahu mengandung tu bermula lah episod alahan... morning sickness.. alahan lain takde pulak... bab makan memang berselera aje...menjadi2.. berat semedang je naik... ehh penah sekali je turun.. tu pun sebab saya pegi belajar.. makan tak menentu.. tu yang punca berat saya turun... ermmm lepas2 tu setiap kali checkup berat saya naik aje... naik bukan sikit2.. 2,3 kilo sekali naik.... terpaksa lah minum air gula....

Masa awal2 mengandungkan Nurul Afiqah pernah terjadi sesuatu.... memang buat saya cuak... saya akan ingat dan jadikan pengajaran sampai bila2.. tapi yang tu saya cerita kemudian ye... 

Alhamdulillah jugak sepanjang mengandungkan Nurul saya takde alami masalah yang serius... setiap kali check up semuanya ok.. sampai bersalin saya mengekalkan stiker di buku pink warna putih tau... (",)

Ohya nak tau tak dalam parlimen saya, ada 4 orang cikgu mengandung.. 2 orang bersalin bulan 4 dan 2 orang termasuk saya bersalin bulan 5.. kebetulan kan.. berjangkit2 belaka.. bukan dalam parlimen je dekat Maktab pun ada 4 orang jugak yang mengandung..( termasuk saya).. salah seorang dari kawan dekat Maktab due date dia awal sehari dari saya tau.. hihihi.

Bukan sahaja dekat tempat kerja, dekat tempat belajar.. dalam family belah saya pun sama ada yang mengandung.. 3 orang, saya dan 2 org kakak ipar saya.. semua pakat2 mengandung.. berjangkit2.. hahahaha. setiap tahun atok & opah terima cucu... makin meriah lah rumah... kah kah kah






 


Friday, 19 February 2016

Kasih Sayang seorang ayah..

entry lama yang terperam dalam blog...

Sekarang ni dekat Taman kami duduk banyak pulak nyamuk.. dah pasang jaring2 dekat tingkap pun masih ada jugak nyamuk.. 3, 4 hari taman kami nih asyik kena sembur.. sebab dah ada kes, tu yang diorang datang sembur.. isk2 risau je..

Ok berbalik pada cerita asal.. ada satu malam tu Nurul tidur awal, kalau petang Nurul tak tidur kompem malam tu tidur awal.. pukul 8 lebih dah tidur.. saya nampak cik abang masuk dalam bilik lepas tu marah2... bila tanya marah kat sapa, katanya marahkan nyamuk... nyamuk dok gigit nurul... Tengok bertapa sayangnya ayah terhadap anaknya.. sampai nyamuk gigit pun di marahnya nyamuk.. hehehe. 

Tapi itu lah sikap kita sebagai ibu bapa kan... kalau boleh nak jaga anak sebaik mungkin... taknak apa2 terjadi dekat diorang.. Doa saya semoga Nurul menjadi anak yang tahu menghargai pergorbanan ibu & ayah... Aminn..









 

Gigi Nurul dah ada 6 batang...

Ni entry yang terperam lama dalam blog... Saya ni jenis suka taip2 lepas tu simpan... so sekarang ni saya dalam misi nak clearkan bahagian draft tuh... runsing banyak plak entry yang tersimpan.. entry yang ni saya tak perasan tahun bila punya...hahaha. Apa2 pun saya nak publish jugak supaya nanti adalah kenangan dekat Nurul... (",)

Sebenarnya dah lama saya nak update perkembangan Nurul ni tapi tak berkesempatan plak... Rasanya hampir sebulan lebih saya tak update cerita tentang Nurul ni... Last sekali masa bulan 12 tahun lepas yang saya ada cerita yang Nurul dah tumbuh gigi... Sekarang ni gigi Nurul dah tumbuh 6 batang, 2 dekat bawah dan 2 lagi dekat atas... Kesemua gigi Nurul tu tumbuh hampir serentak... Sekarang ni senang sikit la nak bagi Nurul makan sebab dah ada gigi..

Bila dah ada gigi ni Nurul suker sangat la mengigit... yang paling tak tahan tu taim menyusu la... Mula2 elok jer menyusu pastu bila dah kenyang ibu pulak dapat hadiah dari dia... lagi satu Nurul ni suka sangat pegang tuttttt tu... Contoh Nurul menyusu sebelah kanan pastu tangan Nurul akan belah kiri dan sebaliknya... Tapi tak sampai mengentel; lagi la... Mungkin Nurul belum jumpa skill nak menggentel lagi tu... hehehe. Kalau tak silap saya, biras saya pun alami benda yang sama jugak...

Ni selingan.. nak tau tadi saya bagi lah Nurul dengar lagu ABC dekat tv.. yang saya plak lari2 sekejap bukak laptop..Baru je saya nak duduk dekat depan laptop tiba2 Nurul datang tarik tangan saya.. Ingatkan nak suruh teman dia tengok tv tapi sebaliknya pulak dia yang suruh saya tengok tv... hahaha. adehh..

Nurul pulak nak tahu buat apa? dia pulak dok panjat kerusi nak main laptop saya... isk2..panjang akai budak nih.... hehhehe.









Thursday, 18 February 2016

Imbas kembali....

Entry lama yang terperam dalam blog....


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah di atas Anugerah ini Ya Allah.. Sesungguhnya apa yang telah di rancang olehMu adalah terbaik buat hambaMu ini... 

Setahun saya menunggu... saya habis belajar bulan 6/2014... memang dari bulan 6/2014 sampai lah ke bulan 4/2015 kami berusaha... Tapi sebanyak mana pun kita usaha kalau belum di Izinkan olehNya tak menjadi jugak kan...

Setiap kali miss p datang kecewa, sedih, macam2 rasa dalam hati ni... hanya yang mengalaminya je akan tahu apa yang saya rasa... Ohya bulan sebelum tu miss p saya dah lewat... lewat 2 hari.. Masa tu saya memang berbunga2 dah.. berharap kali tu ada... Tapi Allah Maha Mengetahui... Allah nak bagi yang TERBAIK buat kami... 

Serius lepas kes miss p lewat tuh untuk yang ni memang saya tak pikir pun.. takde nak excited lelebih.. sampai lah saya dah lewat 3 hari.. saya bagitau cik abang... cik abang pun macam saya...siap cakap esok lusa datang lah.. eala bulan sebelum tu pun saya dah lewat kan... 

Dah masuk hari ke 4 miss p tak datang jugak saya whatsapp cik abang.. cik abang tanya nak beli UPT... saya cakap terpulang lah.. ingatkan cik abang tak beli.. rupa2nya beli... Mula2 nak test petang tapi tak jadi... takut pun punya pasai... ehehe. Saya bagitau cik abang takut nak test... tertiba cik abang pegang perut saya dan cakap ada baby ni... alolo romantik pulak... selalunya tak pernah pun macam tuh...

Lepas maghrib saya beranikan diri test... keputusannya Positif... Ya Allah syukur sangat2... mata saya berkaca menahan air mata... saya tengok cik abang tersenyum sambil mata berkaca... saya tahu apa yang cik abang rasa... Akhirnya Allah makmulkan permintaan kami.... Alhamdulillah..

up gambor UPT walaupun kabur....





 


Wednesday, 17 February 2016

Semuanya dah terpadam

Alahai... semalam saya godek2 gallery dalam handphone sekali saya terperasan video2 & gambor dalam whatsapp saya dah terpadam... sebelum tu saya ada padam2 gambor tapi ntah saya ada salah tekan apa2 kot... tu yang terpadam semua gambor dalam whatsapp... iskk ni yang rasa nak marah kat diri sendiri nih... kenapa lah saya tak transfer masuk laptop.... kalau setakat gambor biasa2 tu takde hal sangat pun... ni ada lembaran2 kerja untuk anak2 kecil terpadam sama.. bukan setakat lembaran2 kerja, resepi2 yang kawan2 share pun terpadam jugak... 

So alang2 saya tengah update blog baik saya transfer siap2 isi dalam handphone masuk laptop... taknak tangguh2 dah.. kalau tangguh2 jadi macam nih lah... ok lah si kecik dah menangis... nanti ada masa saya update lagi..... Assalamualaikum....







Tuesday, 16 February 2016

Hasil seni Nurul...

Entry lama yang terperam dalam blog

Tersenyum saya tengok lukisan Nurul.. Pandai pulak dia lukis muka ibu, ayah dan dia.. ala2 kartun gitu... yang pasti bakat melukis bukan ikot saya.. sebab saya tak berbakat bab2 melukis nih... Tapi dalam tak berbakat tu, bila melukis kat sekolah dapat pujian dari murid2.. ahahahha. kembang lah cikgu sekejap..ekekeke. Bukan murid2 je puji anak sendiri pun puji.. pada diorang saya lukis tu cantik sangat dah... padahal kalau orang berseni tengok tepuk dahi dia.. kah kah kah..

Agaknya Nurul ni ikot bakat abang saya.. sebab saya ingat lagi abang saya masa zaman sekolah2 dulu suka sangat melukis.. buku penuh dengan lukisan je.. erkk, tapi family sebelah cik abang tak pasti.. tak pernah tanya... agaknya ada kot jugak yang berbakat..hehehe.

Ok, saya tak tangkap gambar.. saya buat video terus.. jom tengok perbualan ibu dan anak...hehehhe.

video






SeputihSalju : Lukisan nurul pada bulan mac lalu...








Genap 7 tahun....

Entry lama yang terperam dalam blog...

Sekejapnya masa berlalu... 1/12/2008 hingga 1/12/2015 genap 7 tahun saya berkhidmat di Jabatan KEMAS dan 7 tahun jugak saya sebagai pendidik anak2 kecil... bermula di Kuala Kangsar dan sekarang di Bagan Datoh... Next.... di mana pulak ye...hehehhe.

Macam2 ragam yang saya jumpa sama ada melalui anak2, ibu bapa dan masyarakat setempat.  bukan mudah tapi tu semua banyak memberi pengalaman yang berharga dan mematangkan saya... kadang2 guru perlu jugak pandangan dari ibu bapa dan orang sekeliling kan.... cuma yang tak sedap tu kebanyakkan ibu bapa suka bercerita sesama mereka tanpa merujuk kepada guru secara terus.. ermm... sabar banyak2 je lah...

Semoga saya terus bersemangat dalam mendidik anak2 kecil agar mereka berjaya di dunia & akhirat... dapat membantu kedua Ibu bapa, keluarga dan masyarakat.. In shaa Allah






SeputihSalju : Memperbaiki apa yang kurang... itu yang saya ingin lakukan... Semoga semuanya berjalan lancar dan dipermudahkan olehNya.. Amin..




Monday, 15 February 2016

Selamat Ulangtahun Perkahwinan yang ke 6

Ya Allah cepat betul masa berlalu... Sabtu 13/2 genaplah 6 tahun usia perkahwinan kami.. Alhamdulilah,, Alhamdulillah.. Alhamdulillah Allah makbulkan doa kami suami isteri untuk menambah " ahli baru" dan tarikh 13/ 1/ 2016 lahirnya permata hati kami yang kedua...

Memandangkan saya tengah berpantang sekarang ni, tak dapat lah nak sambut.. ala bukan sambut beria2 pun.. just "makan besar" je..hihihi. (^_^)



Abang... ayang doakan semoga perkahwinan kita ini akan berkekalan hingga ke jannah... semoga ikatan ini sentiasa dalam keredhaanNya.. Suka dan duka kita tempuh bersama.... semoga kita menjadi Ibu & Ayah yang TERBAIK untuk dua permata hati kita dan seterusnya.. Amin Ya Rabbal Alamin... 


Hari ni tergedik sikit nak tayang gambor kahwin kami... Rasanya saya tak pernah lagi tunjuk kat blog... So layannnnn.......... muehehe.

 






Sunday, 14 February 2016

Selamat Petang

Selamat petang semua.. Alahai rindu dekat blog... dah lama saya tak update citer2 terkini...  Dalam entry INI saya dapat komen dari Sue... Sue tanya bila due date saya... Untuk pengetahuan Sue dan semua due date saya 22/1/2015 dan Alhamdulillah saya telah selamat bersalin pada 13/1/2015..

Keluar je wad saya terus balik kampung dan berpantang dekat sana.. Tapi tak dan habis pantang saya balik ke rumah kami di BD... harini hari ke 33 dan ada 11 hari lagi untuk saya habiskan tempoh berpantang... hehehe.

Ohya, korang semua buat kudap apa petang2 ni ??? kompem sedap2 kan.. kudapan saya macam biasalah biskut + air milo... tengah lapor makan tu pun dah sedap tau.... kikiki. 



 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...