Tuesday, 31 December 2013

Jalan2 ke Penang ( Part 1 )

Jumaat lepas kami bertolak ke Penang.. mengejut je.. citernya cengini.. masa tuh kami 3 beranak dengan mak saya jalan2 dekat Kuala Kangsar.. Dalam perjalanan balik tu Cik Abang ajak pergi Penang.. Mak saya tanya tak letih ke bawak keta pergi sana.. laju je Cik Abang jawab tak.. Bagus Cik Abang nih.. senang diajak berunding..hehehe. Bab2 jalan suka sangat..ekekekek. 

Sampai2 je rumah, terus mak saya tanya ayah saya.. mula2 ayah saya taknak.. sebab petang ahad tu ada mesyuarat... saya cakap pulak yang kita balik hari sabtu belah malam.. lagipun dah lama tak pergi sana... ayah saya diam je.. hurmmm.. diam tu tanda setuju la kan..hehheh. apalagi terus saya tepon kakak saya.. terkejut dia..hehehe. Bagus betul perancangan kami.. petang dok sembang2 malam terus je gerak ke sana.. hahahha.



kasi tempek gambar Nurul dalam Feri....muehehehe.






SeputihSalju : ke mana kami pergi... next entry baru story k.. (^_^)




Cerita Nurul

Dalam ENTRY NI saya ada bagitahu yang Nurul ternampak sesuatu kan... Sebenarnya bukan nampak apa2 pun.. just nampak basikal dia..hihihi.

tu diaaa... kemain suka dapat main basikal..



gigih berusaha mengeluarkan basikal dari tempatnya..ekekekkekk.


Dulu basikal ni kami letak dalam rumah.. Nurul dok main2 dalam rumah je.. bila kayuh2 dah sampai dekat dinding... keluar masuk bilik.. pusing2 ruang tu je lah.. almaklum lah ruang dalam rumah kami ni "comel " je..hehehehe. So bila dah bawak keluar, dapatlah puas sikit Nurul main.. (^_^)

 





SeputihSalju : Idea seorang ayah untuk mengembirakan anaknya.. (^_^)






Saturday, 21 December 2013

Jom balik kampung (^_^)

Horrrayyyy... petang ni kami 3 beranak nak balik kampung... lama betul tak balik kampung.. mana tak lamanya, sebulan lebih dekat maktab... tak sabar nak jumpa family kat kampung.. semalam saya telefon, rupa2nya anak kakak saya pun ada jugak kat sana.. mak n ayah ajak balik taknak.. nak jumpa Nurul dulu... alololo.. rindu nurul ye? takpa2 nanti maksu balik leh main dengan Nurul puas2..hehheh.
mr google

Ada sapa2 yang balik kampung jugak ke? pada sesiapa yang balik kampung jugak, hati2 ye memandu.. semoga kita semua selamat sampai dan selamat kembali..Amin..


Selamat bercuti semua.. Jumpa lagi minggu depan... (^_^)








Friday, 20 December 2013

Keceriaan Nurul menyejukkan hati saya (",)

Alahai Nurul.. suka buat ibu rasa nak grrrrr je.. tengoklah gambar kat bawah tu.. apa dia buat dengan mainan dia.. habis bersepah-sepah..


Lagi best bila Nurul buat macam nih.. isk2.. raga tu untuk isi mainan lah sayang.. bukan tempat Nurul duduk.. adoiiii.. 



 Tengoklah tak rasa bersalah langsung, boleh pulak dok senyum2 bila saya snap gambar dia.. dari rasa nak grrrr... terus ilang bila tengok Nurul senyum camtu.. rasa nak kiss pipi Nurul banyak2 kali..ehehhe. (",)







Wednesday, 18 December 2013

Budak yang rajin...

Ni gambar sebelum saya masuk maktab.. tok den nak buat entry lagi.. kelas memanjang sampai malam.. bila balik bilik badan dah penat.. so terpaksa la peram dulu gambar + story nih.. hihihi. Tapi sekarang ni dah kurang sikit sibuk. tu yang laju je saya buat entry.. hahhaha.

tak pandang kamera lah pulak...

tu dia.. rajin kan saya tolong lap keta ibu..ehehheh.

Sekali Nurul perasan yang tengah saya snap gambar dia... laju je dia g dekat saya, nak tengok gambar.. hahahah.


Konon2 pastu nak sambung balik tp sekali Nurul ternampak sesuatu yang lagi menarik minat dia.... hihihi. Agak2 apa yang menarik minat Nurul tu ye?? ada yang dapat teka tak? hehehe. 









SeputihSalju : Next entry baru story k.. muehehheh








Tuesday, 17 December 2013

Susun tinggi2.. dari besar ke kecik...(",)


  Hobi baru Nurul... (^_^)


 Nurul.. Nurul.. Kalau dulu kan bila dapat je duit syiling rajin simpan dalam tabung tapi sekarang nih tak dah..dah bertukar arah..hihihi. Pantang nampak je duit syiling dia akan susun macam ni.. lagi banyak dia dapat duit syiling lagi tinggi dia susun.. Yang bagusnya bila susun, Nurul akan kira satu, dua, tiga sampailah habis duit syiling tu dia susun.. (",)

Ohya sekarang nih saya perhatikan kalau Nurul tengah2 susun tiba2 ada yang senget sikit dia akan betulkan balik sampai dia betul2 puas hati.. kira macam nak semuanya perfect.. dan yang tak bestnya bila dah betul2 kan tapi still tak menepati citarasa dia, mula lah angin kus2 tuh datang.. Hurmmm.. taim tu betul2 menguji kesabaran ibu dia nih..



SeputihSalju : Nak tanya sikit, semua budak-budak cenggitu ke ye??? 







Friday, 29 November 2013

Aktiviti bermain DOH..

Aktiviti bermain doh.. dalam kelas unit beruniform, Pandu Puteri.. oklah kasi pendek citer, jom layan hasil kerja kumpulan kami... from PERAK GIRL.... (^_^)

Tema : susun atur bagi hidangan minum petang..

 garfu yang tak menjadi..hahhaha.


Kasi tempek gambar tuan blog satu... ekekkek. Best oooo main doh nih..hehhehe. macam2 kita boleh buat.. ohya aktiviti ni sesuai untuk murid prasekolah dan jugak kanak2 yang belum bersekolah. 

Main DOH ni boleh membentuk motor halus budak2 tu misalnya melalui aktiviti meramas, memicit dan juga boleh membentuk daya kreativiti seseorang budak tu... (",)




SeputihSalju : Nanti balik BD boleh bagi budak comel lote a.k.a Nurul main.. mesti dia happy... (^_^)




Friday, 8 November 2013

AL LAM @ ALHAMDULILAH

Budak yang pandai..!!!. Nak tahu 2 3 menjak ni Nurul kalau sendawa laju je mulut cakap AL LAM.. Bukan Nurul je, kalu kami pun dia cakap macam tuh..hihihi. Bila dah selalu dengar kita sebut tu yang lama2 dia terikut... erkk, AL LAM tu maksudnya ALHAMDULILLAH... (^_^) 

Nak cakap Alhamdulillah belum boleh lagi.. Panjang sangat.. so Nurul ambik yang depan je..hehehe.  Setiap kali dia sebut Al Lam, ibu dengan ayah ni laju je tegur suh sebut yang betul2 punya.. Tapi takda maknanya nak mengikut.. takpelah Nurul.. Pelan2 sebut.. Nanti lama2 mesti boleh sebut yang betul punya.. (",)

Nak citer jugak Nurul pandai sebut Sorry tau.. Aritu dia jatuh, boleh pulak mulut tu sebut " Opstt Sorry ".. hihihi. Tu dia speaking london anak ibu.. hahaha. Apa2 pun saya bersyukur sangat2 perkembangan Nurul sekarang nih.. Walaupun ada yang seusia atau yang lebih tua dengan dia lagi cepat dari segi pertuturan tapi saya tak kisah.. Fikir positif.. Mungkin sekarang lambat TAPI dengan Izin Allah, dari lambat terus cepat. Tak ada yang mustahil kan... Tak gitu? (^_^)





SeputihSalju : Fikir yang Baik2.. In sya Allah yang datang dekat kita pun Baik2 belaka... Amin.

SeputihSalju : Usaha, Berdoa dan Bertawakal...







Wednesday, 30 October 2013

Perkembangan Bahasa Nurul

Seingat saya dah lama saya tak citer perkembangan bahasa Nurul kan.. erkk.. bukan dah lama tapi tak pernah kot..muehehe. Nak tahu sejak umur Nurul 2 tahun saya perhatikan banyak perkataan yang Nurul dah boleh sebut.. ada perkataan yang Nurul sebut kami paham dan ada yang kami tak paham.. kadang2 dia ambik hujung @ pangkal je.. hihihi.

Masa umur Nurul setahun, Nurul nih takda pun bukak2 mulut tau bila kami ajar.. dia buat tak tahu je apa yang kami ajar dia.. kadang2 tu geram jugak dekat Nurul, eala beria2 saya ajar tapi Nurul ni tengok pun tak.. sebut apatah lagi lah.. Tapi bila pikir2 balik mungkin sekarang Nurul macam tu tapi akan datang mesti dia mau ikot.. Memang betul pun, masuk je umur 2 tahun Nurul nih rajin je menyebut, mau ikot apa yang kami ajar.. Dia pulak yang tanya itu ini dekat kami..hahhaha. 

Paham lah saya, waktu Nurul umur setahun tu dia banyak mendengar apa yang kami cakap.. kiranya macam simpan dekat kepala.. so bila sampai masa or tahap dia nak bercakap.. habis semua perkataan dia keluar... hihihi. (",)





SeputihSalju : Nurul pandai sebut sepatah atau dua patah perkataan je.. ayat2 panjang  belum lagi.

SeputihSalju : Walaupun dah banyak perkataan Nurul boleh sebut Tapi bahasa baby tetap jugak tak tinggal...





Anak ibu yang baik

Sabtu lepas saya ada kursus manakala Cik Abang pulak ada Program Hari Ladang.. Kebetulan pulak pengasuh Nurul tak dapat jaga.. So bermula lah misi mencari pengasuh Nurul untuk satu hari.. ehh setengah hari je.. Sebaik mak anak murid saya sudi tolong jagakan Nurul.. Terima Kasih Lia..

 Pagi sabtu tu Nurul jaga awal tau.. Macam2 tau je dia nak kena tinggal.. Bila saya bawak masuk dalam kereta punya lah dia suka.. Ingat dapat g jalan2 kot..hihihi. Sampai2 je Nurul taknak masuk tau.. Eala tempat yang dia tak biasa + tak kenal mestilah dia taknak.. Saya pun keraskan hati bagi je Nurul dekat Lia... apa lagi menangis lah Nurul.. Saya terus pergi dan sempat menoleh sekali je.. taim toleh tu saya nampak Lia bawak Nurul masuk dalam rumah.. Muka Nurul pulak dok tengok je saya.. Sedihnya hanya Allah je tahu.. tapi saya tahu Nurul anak yang baik.. memahami keadaan ibu dan ayah dia.. 

Lia bagi Nurul ni main tab... main kucing dalam tab.. apa lagi suka lah Nurul.. dok gelak mengekek je.. Sebaik lah anak2 Lia ni baik tau.. Tak kisah pun Nurul main tab tu.. Takde pun jeles2 bila Lia pegang Nurul.. Alhamdulillah kan.. Lega saya.. Sekurang2nya takde lah Nurul ni terasa terasing je.. Ohya nak tau Hubby Lia siap cakap " Kita jaga je lah Nurul terus "... Alahai baru sekejap jaga dah terasa sayang dekat Nurul, ini kan pulak kami ibu dengan ayah dia.. Bertambah2 lah sayangnya.. 



 Tu dia... siap buat PEACE lagi..ekekeke. Gambar ni Lia hantar dekat saya.. Katanya taim ni tengah tengok Upin dan Ipin.. (^_^)

 Anak Lia ada 2 orang.. Yang sulung umur 6 tahun.. Sekolah dekat Tabika saya dan yang kecik tu tua setahun dari Nurul..(",)









Friday, 25 October 2013

Air tangan mentua dan menantu (^_^)

Alahai... Waktu taip entry ni terasa2 lagi kesedapan cucur pisang orang2 yang saya sayang buat.. Awal bulan aritu kami balik Sg. Siput.. Cik Abang ada koje sikit.. Malam tu lepas kami semua makan malam mak saya bagitau ada pisang.. Nak buat cucur.. Mak saya mintak saya tolong ramaskan bagi hancur.. Tup2 Cik Abang tawarkan diri nak tolong.. Isk2 bagusnya menantu sorang nih..hehhehe.

Ohya Cik Abang just tolong ramaskan pisang je, yang selebihnya mak saya yang sudahkan...muehehhe.  Mertua dan menantu berganding bahu menyiapkan sarapan untuk esok...(",)

Cik Abang ni bab2 kejer memang tak berkira.. tak kisah lah kalau dekat rumah mak sendiri or rumah mak mentua.. Dekat rumah kami ni apatah lagi lah rajinnya.. muehehhe.. Macam tu jugak bila ada kenduri kendara.. laju je tangan tu menolong.. ringan tulang lah katakan..hikhik. Alhamdulillah, Syukur sangat2 kan dapat suami yang sanggup bantu kita buat kejer rumah.. Thanks abang.. (^_^)
Opsst terlebih puji lah pulak..ekekeke.

Ok lah takmo citer panjang2.. nanti senyum sampai ke telinga orang tu..hahhahha. 



Cucur pisang ni mak saya bekalkan waktu kami balik Bagan Datoh.. Tapi dah tinggal sikit baru teringat nak tangkap..hihihi.

 



Tempek gambar budak besar tengah makan.. (",)


SeputihSalju : Berebut cucur dengan budak comel tu..hahhah. Tapi ibu tetap kalah.. (^_^)`




Kecik2 dah merasa naik

Rezeki Nurul kecik2 dah dapat naik Kapal Terbang.. Saya ni dah umur 20 an baru dapat naik.. Tu pun menumpang rezeki Nurul.. Apa2 Alhamdulillah.. Rezeki dan Izin dariNya dapat kami ke USS..

Layan gambar dulu.. taim ni kami belum berlepas lagi..


Ini lah Kapal Terbang yang kami naik..

 




gaya je lebih..hahahha. (^_^)



SeputihSalju : Harap2 ada rezeki kami lagi lepas nih... (",)



 


Thursday, 24 October 2013

Nak tengok tapi takut

Petang semalam saya pasang video If You Are Happy dekat Nurul.. Saja bagi Nurul tengok + dengar.. tapi Nurul bukan teruja pun nak tengok.. Takut adalah.. Tapi dalam takut2 tu ada hati jugak nak tengok..ekekeke. Tengok dari jauh..hihihi. Ohya tapi kalau kami ada dekat dia baru dia berani pergi tengok dekat2 kat laptop.. Adehhh Nurul.. Nurul..





Layan gambar Nurul..









 



Anak ibu speaking london...hihihi

Macam mana nak mula pun tak tahu nih...hehhehe. Citernya cengini, selalunya bila kami bagi Nurul makan, Nurul nih akan cakap ermm sedapnya siap buat gaya tangan lagi..hehehhe.. Tapi sejak kebelakangan ni Nurul dah jarang sangat sebut perkataan sedap tau tapi banyak cakap GOOD.. Mula2 saya ingat kebetulan je tapi bila dah selalu cakap macam tu paham lah saya yang Nurul nak bagitau yang good tu maksudnya sedap.. (^_^)




SeputihSalju : Tempek sekeping gambar Nurul.. siap buat peace lagi..ekekeke. Yang ni gambar lama, sekarang ni rambut dah lain.. Tak suka tengok rambut Nurul yang sekarang nih.. Tapi apa2 Nurul tetap maintain comel..hahahhah.. Angkat bakul sendiri..kikiki. (^_^)



Monday, 30 September 2013

Cikgu bangga dengan kamu...!!!

Khamis minggu lepas saya bawak murid saya ke Tapah.. Kami ada Pertandingan Hari Potensi Peringkat Zon 1.. Tapi saya tak drive sendiri pergi sana.. tumpang kawan.. kebetulan keta dia kosong.. Murid saya masuk acara Kanak-kanak Cemerlang.. Murid saya wakil Daerah Hilir Perak.. Manakala sorang murid lagi Wakil Daerah Batang Padang.. 2 orang murid berentap..hehehe. 

Sebelum jadi wakil Daerah, murid saya ni dah bertanding dengan rakan2 diorang dalam Parlimen kami.. Lepas jadi wakil Parlimen, bertanding pulak untuk jadi wakil Daerah.. Kiranya 2 kali bertanding baru dapat jadi wakil Dareah.. Eala kan nak pilih yang terbaik daripada yang terbaik untuk ke Peringkat Negeri pulak.. (^_^)

Tapi tu lah takda rezeki anak murid saya.. beza 1 mata je.. Sayang kan tapi nak buat macamana bukan rezeki dia.. 2 2 murid nih sama pandai.. Nak tau bila di kira2 kertas ujian mereka ni markahnya sama.. Terpaksa la bagi ujian lagi.. Untuk ujian yang last tu lah anak murid saya tersilap jawab, yang sorang lagi tu jawab betul.. Takpalah kan.. Walaupun kalah tapi kalah yang bermaruah.. APA2 PUN CIKGU BANGGA DENGAN KAMU WAFI...!!!!

Ohya ciri2 kanak2 cemerlang ni Muridnya mesti lah pandai membaca Bahasa Melayu dan Inggeris.. Pandai Matematik.. misalnya kenal warna, bentuk, tambah, tolak.. dan tak lupa jugak Bab2 Agama.. Contahnya Doa2 harian, Rukun Islam, Rukun Iman, surah2 Al- Quran, .. Tapi surah yang pendek2 je lah.. (^_^) Sebenarnya banyak lagi tau tapi kat atas tu lah di antaranya.. (",)


Tempek satu gambar Wafi.. hihiihi. 


Cikgu doakan semoga Wafi menjadi anak yang Soleh.. Taat pada perintah Allah dan Berbakti kepada Ibu Bapa, Keluarga, Masyarakat, Bangsa dan Negara..  Amin..






Friday, 27 September 2013

Kalau semua 1 mesti cantik kan..hehhehe


 

Assalammualaikum...

Hari ni mood nak menaip terlebih sikit.. tu yang tergedik2 nak taip walaupun entry yang adoo..kikiki. Sebenarnya malu nak tunjuk sebab sikit sangat.. lagipun saya ni bukan aktif sangat pun berblog.. tenggelam timbul.. yang banyaknya tenggelam lah..muahahha. Cuma nak tunjuk pageviews saya yang angkanya berderet 1 cuma hujung je 0...hihihi. Tapi kalau semuanya 1 lagi cantik kan.. (^_^)






Friday, 20 September 2013

My Family (^_^)



Foto
Tadi waktu godek2 kamera terpandang gambar ni... Rasanya sepanjang berblog saya tak pernah tunjuk gambar keluarga saya.. so kali ni nak letak lah.. bukan apa, untuk kenang-kenangan.. tak gitu?? hik hik.. Keluarga yang tak lengkap...hehehe, opss maksud saya tak cukup ahli.. Kakak dan abang saya yang no 2 takde.. (",)



SeputihSalju : Gambar ni masa hari raya aritu dekat rumah pakcik saya.. kami ada perjumpaan ahli keluarga + jamuan raya..




Friday, 6 September 2013

Bagusnya Nurul...


Tengoklah tu habis mainan bersepah.. Tapi takpe Nurul sedang belajar sambil bermain.. belajar mengenal warna, bentuk, meneroka... (^_^)

Yang bagusnya dalam main2 tapi buku tetap tak lupa...hehehe. Tak cukup buku sendiri, buku ibu pun jalan jugak.. habis di bacanya... ekekeke


 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...