Tuesday, 30 September 2014

Rezeki Ibu dan Anak..

Entry Lama.. (^_^)

Terima kasih Kakakku sayang @ Kak Syikin

Alhamdulillah rezeki kami 2 beranak.. rezeki saya dapat handbag free dan rezeki nurul dapat baju baru.. hehehe.






Entry penuh lain hari ye.. (^_^)





Mohon jangan ada yang terasa.. hehhee

Mood saya dah okay... hehehe. Semalam hamba Allah yang saya citer dekat blog tu ada hantar whatsapp dekat saya.. rasanya tak perlu lah saya tulis apa yang dia hantar..

Sebenarnya lepas je saya publish entry pasal pekara tuh otak saya sentiasa berfikir betul ke apa yang aku buat, betul ke apa yang aku tulis.. patut tak tindakan aku tuh.. macam-macam saya pikir.. apa kesannya.. dan kesimpulan yang boleh saya ambil saya anggap pekara tuh dah lepas.. lagipun saya malas nak pikir dan ingat dah pekara tuh.. 

Cuma saya nak tekankan dalam diri saya janganlah bercakap ikut sedap je.. sentiasa pikir perasaan orang lain.. macam tu juga kalau menulis kan.. biar lah tulisan saya tuh sentiasa sedap di baca tanpa ada yang rasa " sesuatu " dengan tulisan saya.. Almaklum lah kadang-kadang syok sangat cakap @ tulis sampai tak sedar ianya telah memberi kesan "sesuatu" dalam orang lain.. jangan sakitkan hati orang, biar lah orang nak sakitkan hati kita..

Macam tuh jugak kalau bab menegur.. Kadang-kadang kita nih ada je nak tegur.. takyah sebut kita lah.. saya sendiri contohnya ada je nak tegur.. Tapi kalau menegur ke arah kebaikan tak salah dan kalau boleh biarlah dengan cara yang berhemah.. sedap telinga ni mendengar atau mata nih membaca.. kalau boleh biar lah face to face.. takyah nak post kat fb or group.. rasanya macam mengaibkan kan pulak.. Kadang-kadang kita nih tak sedar ayat yang keluar dari mulut kita tuh boleh membuat orang terasa hati.. berjauh hati..  So berhati hati lah apabila kita berbicara atau pun menulis..




SeputihSalju : Maaf andai kata-kata @ tulisan saya ini kurang menyenangkan.. 




SeputihSalju : sedang cuba memperbaiki diri.. 







PEACE





 

Friday, 26 September 2014

Mood tak okayyyyyy

Gerammmm.... tersangat geramm...


Sebelum citer panjang lebar saya nak ucap Maaf dulu.. entry nih mungkin agak kasar @ sedikit beremosi..

Balik dari gotong rayong di TABIKA KEMAS saya baca whatsap dari seorang hamba Allah nih.. dia bagitahu anak dia sekolah dekat P.... dah boleh membaca.. ok fine.. yang buat saya geram giler dia boleh cakap bukan macam tabika KEMAS hanya tahu menyanyi dan main je.. Hellooo... tolong sikit...

Untuk pengetahun semua, Kami Cikgu2 KEMAS telah dihantar berkursus dan ada di antara kami yang mempunyai kelulusan.. yang bercakap KEMAS hanya menyanyi tu duduk ke dekat Tabika tuh dari pagi sampai balik?? pernah tak kita fikir belajar melalui nyanyian dan bermain tu dapat meningkatkan dan memudahkan kanak2 untuk faham... Tapi bukan setiap masa menyanyi je.. kami pun mengikut SUKATAN PEMBELAJARAN yang sama dengan Prasekolah dan Tabika2 swasta... Mengikut jadual waktu yang telah di tetapkan.. bukan main hemtam je nak ajar apa..

Tolong lah jangan sedap2 cakap je.... sebelum berkata selidik lah dulu.. untuk pengetahuan semua kanak2 TABIKA KEMAS terutama di usia 6 tahun dah boleh membaca, menulis dan mengira.. dan ada yang LEBIH BAIK dari kanak2 di Prasekolah @ tabika swasta.. 

Untuk pengetahuan semua jugak di kalangan kanak2 nih kami bentuk mereka dari usia 4 tahun.. bertapa mencabarnya kami mendidik mereka.. dari datang menangis sampai datang tak menangis.. dari tak kenal abjad dan nombor sampai lah boleh mengenal abjad dan nombor... Alhamdulillah kami bangga dapat mendidik kanak2 nih.. melihat setiap perubahan mereka.. walaupun kecil @ besar itu satu perubahan yang sangat MEMBANGGAKAN.. 

Bukan macam P @ sekolah S yang mengambil kanak2 di usia 5 dan 6 tahun... yang sudah boleh bergaul dengan rakan.. dah mula untuk belajar serta kebanyakkan sudah mengenal HURUF dan ada di antara kanak2 di usia sudah boleh membaca perkataan yang mudah dan ada juga yang sudah boleh membaca dengan lancar.. Agak mudah bagi mereka untuk melentur kanak2 nih sebab sudah mempunyai ASAS pembelajaran..

Apa2 pun saya BANGGA bekerja dengan KEMAS, mengajar kanak2 Tabika KEMAS nih.. Ini semua saya jadikan sebagai satu semangat dan satu cabaran untuk meningkatkan lagi tahap pengajaran saya...

Terima kasih pada hamba Allah nih.. dia berjaya menambahkan semangat saya untuk berkhidmat untuk Bangsa, Agama dan Negara.. Terima kasih..

 Akhir sekali... Maaf kalau ada yang kurang senang dengan tulisan saya.. tapi saya cuma nak membetulkan persepsi " sesetengah orang " yang suka bercakap tentang KEMAS... Terutama belajar di Tabika KEMAS... Maaf lagi sekali saya ucapkan...



 
PEACE


 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...