Friday, 10 June 2016

Muhammad Yusuf dah pandai meniarap...

Setiap anak2 perkembangannya tak sama... bila dah ada 2 orang baru saya paham bila ada yang cakap setiap anak tak sama perkembangannya.. perangainya... Alhamdulillah, syukur saya di beri kesempatan untuk merasanya...

6/5/2016  hari jumaat secara rasminya Yusuf dah mula meniarap... masa tu Yusuf dalam bilik dengan Cik Abang.. Tapi hari tu sekali je Yusuf meniarap... esoknya sabtu ada lah 2, 3 kali Yusuf meniarap... makin hari makin kerap lah Yusuf meniarap... asal saya letak atas tilam pusing lagi sekali dah meniarap...

Peel kakak Nurul ni asal nampak adik mengiring je laju dia tolak bagi meniarap... tak bagi can langsung adik buat sendiri... Tapi masa tu Yusuf tak dapat skill meniarap lagi... sekarang ni tak dan kakak tolak adik dah meniarap dulu... hehhhe.





SeputihSalju : Ya Allah engkau jadikan lah anak2 ku anak yang soleh dan solehah, taat pada perintahMu.. mendengar kata orang yang lebih tua... berjaya di dunia dan di akhirat.... Amin Ya Rabbal Alamin






Thursday, 12 May 2016

Kakak Nurul dah besar

Pagi tadi saya bersembang dengan cikgu Nurul... saya tanya perkembangan Nurul.. Alhamdulillah Nurul dah banyak berubah... berbeza dengan tahun lepas... sebenarnya saya pun nampak perubahan Nurul... tapi saja saya tanya takut kat sekolah tak sama dengan kat rumah...

Masa umur Nurul 4 tahun pagi2 sebelum pegi sekolah dia akan menangis dulu... jenuh kami pujuk baru Nurul berhenti.. Tapi bila dah umur 5 tahun ni takda dah dengar Nurul menangis pagi2... bila saya kejut ok je bangun...

Tu bab bangun pagi... masa kat sekolah pulak kalau dulu masa umur 4 tahun nak kencing ajak cikgu teman... Tapi sekarang dah pandai pegi sendiri.... makan pun dulu kadang2 nak bersuap... kadang2 tau tapi sekarang bila cikgu tanya Nurul nak cikgu suap tak.. laju je dia ngeleng kepala.. hehehe.

Bab belajar pulak... kalau dulu bagi buku buat sikit lepas tu terus main... takpun bila cikgu bagi buku ada je alasan Nurul bagi... ada sesetengah budak umur 4 tahun asyik ingat main je... ada yang umur 4 tahun tapi dah mau buat keja bila cikgu bagi... kiranya cepat matang sikit.. Perkembangan kanak2 ni tak sama.. ada yang bila cikgu bagi buku diorg nak buat.. ada yang jenis buku2 ni tak minat sangat tapi lebih kepada aktiviti sambil bermain.. belajar melalui bermain.. Budak2 dalam dok main2 pun telinga mendengar je... kadang2 kat sekolah banyak main dekat rumah baru dia keluarkan apa yang cikgu ajar... Nurul nih kategori bermain sambil belajar... buku2 kurang tapi kalau lembaran kerja yang saya print memang excited dia buat.. sekejap je dah siap... Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah....  anak ibu dah besar... dah pandai berdikari.. eala dah jadi kakak kan... opsttt walaupun dah besar, dah pandai berdikari kadang2 manja tu ada jugak... hehehe.




SeputihSalju : Setiap tahun kanak2 belajar menjadi lebih matang, berdikari... jangan anggap bila sekarang peel macam ni akan2 datang pun peel yang sama... mereka akan belajar dari pengalaman... belajar... belajar... dan terus belajar... insyaAllah... 



SeputihSalju : Isnin aritu Nurul ada bagi kad Hari Ibu dekat saya... Nanti saya tunjukkan dekat blog... (",)







LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...