Thursday, 17 July 2014

Cerita semalam

Semalam saya sorang2 je dekat Tabika.. masak, menyapu + mengajar... semua saya buat sorang2 je.. dah lah pagi tu terlewet bangun.. melompat saya bila tengok jam dekat dinding.. hahaha. Sampai2 je terus keluarkan apa yang nak di masak.. kena ikot menu okay...!! ehehehe. Sebaik menu senang je.. muehehehe. 

Boleh pulak pagi semalam ada sorang budak terkucil dalam seluar.. alahai.. kena mop lantai.. terbantut sekejap mood memasak.. siap pesan banyak kali dekat diorang lagi.. takut leka tak sedar dah terkucil.. huhuhu. Selalunya kanak2 umur 4 tahun yang terkucil pun.. biasalah budak baru belajar.. 

Dah mula kelas kena stop memasak dulu.. Curi2 masa saya ke dapur dengan ruang belajar.. sebaik lah kanak2 nih baik2 belaka.. siap cakap lagi dekat kawan yang buat bising.. kesian cikgu lari sana sini.. jangan lah bising... Uwaaa.. terharunya.. 

Pastu taim makan boleh pulak dapat pujian... hahahah. Cikgu masak sedap lah.. muahaha..  rasa berbunga2 je hati nih bila dengar pujian.. ekekeke.






SeputihSalju : Dari rasa penat langsung hilang rasa penat bila tengok keletah kanak2 nih.. (^_^)






Wednesday, 16 July 2014

Perkembangan kanak-kanak di usia 3 tahun.

Kanak-kanak yang berusia 3 tahun amat suka bermain dan berimaginasi. Pada usia 2 tahun, mereka lebih banyak meneroka dengan keupayaan fizikal (lari, lompat, berguling). Tetapi apabila masuk usia 3 tahun, mereka lebih fokus pada kemahiran motor halus. 

Anda akan dapati kanak-kanak 3 tahun boleh duduk agak lama di suatu tempat, bermain dengan permainan menggunakan imaginasi. Mereka mungkin berlakon sedang membayar wang di kaunter atau mengambil tempahan makanan. Mereka juga mungkin sedang membayangkan situasi peperangan atau sedang memandikan bayi. 

image
nak beli mainan untaian nih.. ada yang tahu kat mana ada jual??

Kemahiran motor halus seperti pergerakkan jari-jari juga menjadi lebih cekap. Mereka boleh disuruh untuk mengemas barang, membuang sampah dan meletak cawan ke dalam sinki. Malah ramai antara mereka sudah boleh menumpukan perhatian terhadap aktiviti mewarna.

Pada usia begini, aktiviti kreatif seperti ‘arts and painting’ amat digemari kanak-kanak. Aktiviti mewarna tanpa berus pasti lebih menarik dengan menggunakan jari atau apa saja peralatan dalam rumah (span, kertas yang direnyuk, bawang, putik kapas).

Mereka juga sudah begitu bijak memanipulasi ibu bapa. Mereka tahu kelemahan ibu bapa. Maka kita mestilah yakin bahawa kita sebagai ibu bapalah yang mengetuai peraturan dalam rumah. Pada waktu ini, kita mesti menegaskan sempadan, apa benda yang boleh dan apa benda yang tak boleh. Jangan takut kepada anak sendiri. Anda mesti bijak menilai sama ada anda sedang memanjakannya atau anda sedang merosakkannya.

Contoh paling mudah ialah penggunaan gadget dan tv. Begitu juga tentang pemakanan yang tidak berkhasiat. Bagi kanak-kanak luar bandar, sudah ada yang pandai keluar bermain di luar rumah tanpa pengawasan ibu bapa dan tidak pula meminta izin untuk keluar (padahal umur baru 3 tahun! bayangkan anak itu pada usia 15 tahun nanti)

Secara umumnya, kanak-kanak 3 tahun boleh menggunakan 3 perkataan dalam satu ayat. Contohnya : “mama, nak keluar.” “adik nak ikan” “ni kasut ayah”. Mereka masih lagi pelat beberapa bunyi tetapi pertuturannya boleh difahami oleh ahli keluarga. Ayat yang digunakan juga masih tidak begitu teratur. Tetapi mereka tetap cuba untuk menggunakan ayat yang lebih panjang. 


Antara aktiviti berkaitan pertuturan-bahasa yang boleh dibuat oleh ibu bapa bersama anak 3 tahun ialah:

1) Suruh dia lakukan sesuatu dengan arahan yang panjang. Contohnya : “letak seluar ni dalam bakul, lepas tu tolong ambilkan bedak kat atas meja.” “buang tisu ni dalam bakul sampah, lepas tu basuh tangan.” Pastikan anda sertai dengan pujian dan galakkan.

2) Aktiviti mengenal warna dan menamakan warna. Apabila anak memilih sendiri pakaian, suruh dia sebut warna pakaian yang dipilih. Begitu juga apabila nampak kereta lori dijalanan. Sebut warna kenderaan tersebut.

3) Banyakkan penggunaan kata sifat @ kata adjektif dalam perbualan bersama anak. Contoh kata sifat seperti : wangi, busuk, panjang, laju, lambat, banyak, sedikit, kuat, keras, lembut.

4) Aktiviti bercerita buku bergambar. Buku cerita, bukan buku ABC, 123, atau tulis ikut titik. Ingat, buku cerita yang ada watak, plot dan pengajaran. Jika anda target bab akademik, maka itu adalah bab lain. Di sini saya khusus menerangkan tentang pertuturan bahasa.

5) Pandang mukanya, dengar percakapannya dengan penuh perhatian. Berhenti sekejap dari gadget anda dan tumpu pada apa yang dia nak cakap. Jika dia tersilap cakap (pelat atau ayat terbalik), maka anda mesti ulang ayatnya itu dengan betul.



SeputihSalju : sumber





Monday, 14 July 2014

Dah terikut-ikut

Kisah dua minggu lepas...

Alhamdulillah... walaupun baru beberapa kali ke sekolah, Nurul Afiqah nih cepat je ingat.. Nak tahu hari jumaat dua minggu lepas sebelum saya balik kampung, saya bagi Nurul pinggan berisi nasi.. Boleh pulak Nurul cakap terima kasih cikgu dekat saya.. yang bestnya dok panggil cikgu.. hahaha. yang lagi bertambah bestnya dan buat saya tergelak tuh ada sambungan lagi tau... Nurul cakap thank you teacher.. hahaha.. kelakar betul Nurul. sampai dekat rumah pun nak panggil cikgu @ teacher.. hehehe. Opstt tapi bila Nurul cakap Thank you teacher takdelah clear sangat sebutannya.. tapi saya dapat paham maksud Nurul tuh.. eheheh. Bila dah biasa dengar jadi macam tuh lah kan.. terikut-ikut je.. 

Tapi bagus jugak Nurul amalkan ucap terima kasih nih.. sebab saya perhatikan kanak-kanak sekarang nih terutama anak murid saya bila saya bagi @ orang lain bagi susah betul nak ucap terima kasih.. Tapi tu masa awal-awal tahun dulu.. Bila dah selalu kena tegur dan dah jadi kebiasaan tak payah kita suruh sebut, laju je kanak-kanak nih sebut.. Alhamdulillah.. perkembangan yang positif.


Semoga Nurul pun sentiasa jadi macam tuh.. mulut tak lekang dari ucap terima kasih.. Amin.. 




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...