Thursday, 11 October 2012

Percubaan kali kedua yang berjaya…..hehehe



 Hari rabu minggu lepas pengasuh Nurul ada bagi saya buah macang…. Dalam hati dah niat dah nak buat sambal macang… Tambah2 bila bau buah macang tuh, lagilah bersemangat saya nak buat sambal…hehehe.  Petang tuhh saya buat lah.. tapi saya buat guna cili blend.. kebetulan cili blend tuh ada… apa lagi saya ambik jer… malas nak tumbuk..hekhek… 

Malam tuh waktu tengah makan, saya tanya la Cik Abang macam mana rasa sambal macang saya tuh…  first time buat tau….hihihi. Ingatkan Cik Abang nak puji tapi sebaliknya kena perli… sobsob. Cik Abang bagitahu sambal saya tak sedap…  Uwaaa.. serius kecik hati .. saya punya la beria2 buat tapi kena perli… 

Cik Abang bagitahu sambal saya tak pedas + tak rasa apa2.. Padahal saya ada letak garam + gula + belacan.. Bab pedas tu mungkin la silap saya sebab guna cili blend.. Eala lah mana boleh lawan dengan kepedasan cili tumbuk kan… Cik Abang makan sikit jer tau sambal tuh… Saya lah tukang habiskan sambal macang tuh…huhuhu.

 Esoknya hari khamis, saya buat lagi sambal macang.. Kali ni saya guna cili Melaka yang di tumbuk plak.. letak garam + gula + belacan.. tapi garam + gula saya letak lebih sikit dari semalam ( rabu ). 

Harap2 Cik Abang tak perli lah macam semalam…  Waktu tengah makan tuh Cik Abang bagitahu ( haa… macam nih lah.. kan sedap.. terasa pedasnya… tak macam semalam, apa pun tak rasa…) bila kena puji macam tuh mula lah saya seronok.. bangga jer...hahhahah. rasa macam nak buat tiap2 hari… bukan senang tau Cik Abang nak puji... Tak sia2 Cik Abang perli.. sekurang2nya saya boleh belajar dari kesilapan.... Tak gitu?? (",). Ni yang makin sayang kat Cik Abang nih....muehehheh..


Tadaaaa.... Ini lah rupa sambal macang yang saya buat kali kedua tuh.... (^_^)

( abaikan kecomotan di tepi piring tuh ye...hihiih )




SeputihSalju : First time buat entry macam nih..... ;p


6 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam karimah,klu k.atie pon suka yg pedas2..tambah ciliapi byk2..xyah isi gula pon.
laju jer nambah nasik :D

IntaNBerliaN said...

seronokkan sekali sekala dpt pujian :-)

QA's ~ mamapapa said...

sedapnya sambal macang :)

Rose said...

adeh sedapnyer smbal buah macang ni...mengidam la pulak.hihi

Masya said...

lame tak masak sambal macang.. mesti sedappkan...

QasehnyaRania said...

ciksu suka pedas.suami pulak tak suka pedas.kena sedang2 aje ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...