Monday 25 August 2014

Percubaan Pertama GAGAL.. Tapi..

Gagal sekali bukan bererti gagal selama2nya.. cewahhh.. ekekeke. berbalik kisah saya buat nasi lemak hari ahad yang lepas2.. sebenarnya ini kali ke 2 saya buat nasi lemak.. kali pertama masa bulan puasa hari tuh.. masa kali pertama saya buat tak menjadi @ gagal.. saya letak tak cukup air, nasi jadi mentah.. sampai mintak tolong cik abang betulkan nasi lemak saya tuh.. bila di betulkan jadi lembik lah nasi lemak tuh.. frust betul saya rasa taim tuh.. dari rasa nak makan nasi lemak terus takde rasa nak makan..huhu. 

Kali pertama saya masak saya guna periuk elektrik.. bila cik abang tambah air dan tekan punat tuh tak boleh pulak.. silap saya kot sebab tak bukak dan cek kuantiti air tuh.. kalau taim tengah mengelegak tuh saya cek + tambah air maybe takdelah jadi mentah.. erkk. betul ke boleh buat macam tuh ek ?? takpe lah.. saya belajar..

Tapi nasi lemak yang saya masak hari ahad lepas2 tuh saya tak masak guna periuk elektrik sebab takut jadi macam bulan puasa hari tu.. saya masak guna periuk biasa.. guna gas.. rasa macam mudah sikit.. sebab kita boleh tambah air kalau sukatan air yang kita letak tuh tak mencukupi.. senang nak adjust.. ohya tu pendapat saya lah.. orang baru belajar masak..hihihi. 


Kalau ada yang nak kongi petua @ rezepi @ apa2 je lah amat saya alu2kan.. dapat jugak saya belajar kan.. 



ok last sekali kasi tunjuk lah gambar nih lagi.. buat penyeri entry nih.. ekekeke.



Alhamdulillah.. 





SeputihSalju : ermmm tapi lepas nih kena cuba jugak belajar masak nasi lemak guna periuk elektrik.. biar seimbang.. hehehe.






1 comment:

IntaNBerliaN said...

meh sini kak ina kongsi tips yg xseberapa ni haaa... nak kata teror masak sgt xdalah, tapi lepaslah kalau nak bg family mkn kan.. hehhe

# kalau nasi mentah, nak lagi senang, karimah tak payah nak adjust dgn tambah air dlm periuk tu dah... sbb nnati jadi lembik... caranya, karimah ambik nasi tu, gantikan dgn kukus pulak... mksdnya kukuslah nasi tu... bila kukus, ia akan msk sekata... nasi takkan lembik sbb kita tak tambah air... jgn risau, ia akan jd makin sedap.. nasi lemak kukus namanya nanti... cewahhhh gitu.... hehhehhe

# kalau pasal sukatan air tu pulak, normally kak ina kalau nasi putih, kak ina reti je nak agak2 jumlah air tu, tapi kalau msk selain dari nasi putih, kak ina akan letak air mengikut sukatanm jari... pastikan ketinggian air dari paras atas nasi tu, satu ruas jari kita...

# yg pasal tambah air n tak boleh tekan punat tu pulak, disebabkan periuk tu masih lagi panas.. so, tu yg tak boleh tekan... tapi kak ina tak suggest cara ni, mksdnya tambah air n tekan punat, lebih prefer karimah guna cara kukus jika terjadinya nasi mentah

# kalau nak masak dalam periuk nasi tu pulak, dah sah2 karimah akan tumis n segalanya atas dapur gas dulu kan... lps tu karimah nak msk guna periuk nasi kan, time ni pun kadang2, periuk tu tak leh tekan kan, sebabbnya periuk yg karimah guna atas dapu gas td tu panas.... time atas dapur tu, karimah kene tumis guna apai kecil je... lg satu kalau tak boleh tekan periuk nasi tu, tunggu kejap bg periuk tu sejuk sikit pastu baru letak dlm periuk nasi :-)

ini sedikit pendapat dari kak ina la... karimah blh try... benda ni kak ina tak belajar mana2 tapi just melalui pengalaman... kak ina time awai2 kawen @ time baru terkedek2 nak belajar masak pun pernah je jadi camni... baru nak belajar katakan...

Ohya, nak kongsi satu rahsia... nak nasik putih bau wangi & relai tak... lepas cuci beras & dah letak air... time tu karimah campur sesudu mentega & sehelai daun pandan... bila punat periuk nasi tu dah terjentik, kome kacau2 lah nasi tu... InsyaAllah nasik kome akan lebih relai + time masak tu pun sangatlahhhhhhhhhh wangi.... adik yg mkn nasik kat umah kak ina pun gtau wangi nasi tu + sedap.. padahal nasik putih je pun... hahahhha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...