Saturday 14 April 2012

Sambungan cerita tentang lesen…(“,)

Macam yang saya bagitahu sebelum ni yang saya nak cerita pengalaman saya masa mula2 bawak kereta + masa test JPJ kan?? Sebenarnya takde yang menarik pun... Sama je macam orang lain ambik.... tapi dengan rasa tak malu saya nak kongsi jugak la... hahhaha. sambil2 tu boleh jugak buat kenangan.... (",)

Sebenarnya saya takut nak bawak kereta… Nak belajar kereta pun tak minat… Taktau kenapa, tak macam waktu saya belajar motor dulu.. Taim motor tu excited giler.. Nak datang pun bersemangat jer…hihihi. Saya pernah berlatih bawak motor 3 jam tanpa henti… sampai cikgu yang ajar saya tu panggil suruh rehat…hahahha.

Ok lah,tutup cerita tentang motor ye, kita sambung pasal pengalaman saya belajar kereta… Hari pertama saya datang, saya bagitahu siap2 kat cikgu tu yang saya tak pernah bawak kereta.... Kebetulan cikgu yang ajar saya taim tu perempuan, takde la saya segan sangat. Cikgu tu pun takde la garang sangat... Siap bagi kata2 semangat dekat saya..... Saya dengar tu dari perasaaan takut terus bertukar jadi seronok plak...

Mula2 cikgu tu suruh saya pusing2 dalam litar...nak bagi biasa dengan stereng... pastu dah 2 3 kali pusing cikgu tu suruh naik bukit plak... adehhh, saya dah penakut…. 2 3 kali jugak mati enjin.. Lepas tu ok la lepas dekat bukit.. masuk parking plak… waktu parking ok tapi dapat buat sekali jer.. tak cukup masa dah.. Saya dapat belajar 1 jam setiap kali datang… Semua sekali latihan ada 10 jam…

Hari ke 2 plak saya dapat dengan cikgu lelaki… ingatkan dapat cikgu lelaki ok la tapi terbalik plak… garang yang amat,… asyik kena marah jer…. Salah sikit kena marah… dari semangat nak belajar lagi langsung takde semangat dah… baru hari ke 2 bawak mesti lah banyak silap… Lepas hari tu saya cakap dekat kerani tu saya nak pilih cikgu perempuan tu jer.. Senang sikit seorang cikgu jer ajar… hari ke 3 sampai la habis saya dengan cikgu tu… kadang2 ada hari bukit ok, parking plak problem… Salah cari tanda la, terlebih undur la.. kalau silap sikit kena tiang la jawabnya… Bila bukit tak ok parking plak ok.. tu belum jalan raya lagi… asyik terlupa jer bagi signal… sampai la 10 jam berlatih..

Dekat tempat saya ni sebelum test JPJ, kami kena test dengan cikgu2 kat situ dulu… Maknanya 2 kali test dan kalau lulus baru la boleh test JPJ… Sebaik la taim test tu semuanya ok.. Boleh plak ingat semua…. Dapat plak cikgu yang menilai saya tu ok… Dah selesai test tu saya kena tunggu seminggu plak baru boleh test JPJ.. Pelik plak kat sini. Tempat lain rasanya takda camni kot… Nak belatih sampai esoknya hari test pun boleh..

Bila dah tinggal seminggu kompem la lupa + takut balik.. Saya bagitahu la cik abang nak tambah masa belajar.. Sebaik cik abang bagi… sehari sebelum test tu saya datang belajar lagi… ok plak semuanya… Mana tak ok saya siap buat nota…muehehhehe.  Bukan apa takut terlupa.. Bila ada nota, ada masa terluang boleh jugak saya baca…hehehhe. 

Masa hari test JPJ tu punya kecut saya ni.. Saya dapat sesi ke 2.. kiranya sempat la saya tengok sesi pertama camna depa buat… Ada yang lulus dan ada yang gagal.. dari jauh plak saya dok dengar jer salah seorang JPJ jerit2 masa calon2 buat bahagian parking..garang betul.. Bila dengar tu lagi la saya kecut.. Sebaik la taim saya buat parking tu ok jer…. Tapi taim kat jalan raya tu saya ingat saya gagal dah… sebabnya asyik kena marah jer… saya bawak ikot kelajuan yang diajar tapi JPJ tu suruh saya bawak laju sikit….Bila nak keluar simpang plak dia bising jugak kata boleh jalan dah padahal saya nampak ada kenderaan dok lalu… Mula2 saya ucap maaf jugak, eala kita baru lagi tapi bila 2 3 kali dok marah2 last2 saya buat tak tahu jer…. Buat2 tak dengar dah…hehehe. Masa nak turun tu sekali tengok result saya lulus… Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah...Syukur sangat2....

Lastly saya tepek gambar ni....kebetulan Cik Abang ada tangkap... Taim ni kami 3 beranak dalam perjalanan balik kampung Cik Abang.... saya dekat highway berani la bawak..... tu pun muka cuak jer... dalam kepala pikir bila nak sampai jer....hahahhah.
 



 

3 comments:

fazzlim said...

ji dulu pun masa blaja lesen..
kalu dekat bukit je...sah2 enjin akan mati...
tp bila jpj selamat la enjin tak mati...

IntaNBerliaN said...

mula2 bwk kete biaslah.. tp lama2 best... sedar2 je, kita dah pecut seratus lebih..hahhaha

jamilahamzah said...

wah, bestnyer dh mula bawak keta.. k.ja jugak la yg tak berani2 lagi..huhu...

jelesnyer..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...