Monday, 22 December 2014

Ibu kena tegur...

Pagi tadi sebelum pergi Tabika saya bawak Nurul pergi klinik.. g check up.. ambik tinggi,berat, catat perkembangan Nurul & makan ubat cacing.. Rutin 6 bulan sekali..

Waktu dalam bilik pemeriksaan, nurse tanya perkembangan Nurul.. saya bagitau lah Nurul apa yang Nurul dah boleh dan apa yang Nurul tak boleh.. opstt bukan tak boleh tapi perkembangan kanak2 kan tak sama.. Ada yang Nurul lambat sikit.. terutama bab percakapan.. waktu tengah2 sembang tuh Nurul dok sebut nombor 1 sampai 10 sambil mata dok tengok tikar.. saya nih tegur lah Nurul.. panggil dia dok dekat saya..  bukan apa saya tegur Nurul suh diam sebab risau perbualan kami terganggu.. kira apa yang nurse tanya saya jawab lain pulak nanti.. Tapi dengan selamba je nurse tuh tegur saya pulak.. Nurse tu bagitau biar kan je apa dia buat.. dia tengah belajar.. adeh rasa nak marah dekat sendiri.. sepatutnya saya paham tu semua proses pembelajaran bagi Nurul.. tapi sebaliknya saya tegur apa Nurul buat pulak..

Tapi lepas kena tegur, saya perhatikan Nurul sebut nombor 1 sampai 10 tu sebenarnya dia tengah mengira.. mengira gambar bola yang ada kat tikar tuh.. dah habis sampai nombor 10 dia mula bilang balik dari nombor 1.. tapi yang pandainya bukan tunjuk dekat gambar yang dah di bilang tapi gambar yang belum dia bilang.. erk paham ke saya citer nih..hehhehe.. nak explain macam mana pun taktau..muahahaha. 



PEACE (^_^)




3 comments:

zazanizam said...

bagus nurul.. dalam duk chekup pon masih sempat duk belajar. Ibu jangan sedey2 tau..biasalah kita konon nak fokus apa yg doktor tnye sampaikan org sekeliling kita pun kita nak suruh senyap hehe..

IntaNBerliaN said...

bab cakap tu xyah risAU... NANTI CNFIRM PANDAI CKP... TIME TU KARIMAH PLAK XLARAT NK LAYAN/.//. HIHII

bkn pe, dr pengalaman kak ina, ms dia umur setahun lbh, rakan sebaya dia dh petah ckp... pastu mulalah org tanya psl alisha lambt cakap ni haaa...

tp alhamdulillah la jugak, umur 3 tahun, automatik dia pndai ckp... dh hilang bahasa german.... sampai kak ina plak jd pelik, tiba2 je hilang bhs german... heheee

bila dh pndai ckp tu, mulut bersembang mcm org tua... hihii... so, bila ank p1 dh ada pengalaman, kak ina xdalah risau sgt dgn aqilah yg xpndai ckp lg ni haaa.... duk cakap ambik perkataan hujung je... hihi

biasanya yg buat kita jd "kalut" sbb ank 1st... bila ank atas2, dh xrisau sbb dh ada pengalaman

Mama Idlan Irsyad said...

paham2.. sebabbnya diorang cuma tau 1-10 jer.. hehe idlan pun camtu la jgk..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...