Thursday, 13 August 2015

Allah adalah sebaik2 perancang....

Allah sebaik2 perancang....

Kenapa saya cakap macam nih... ni apa yang saya terpikir setelah Allah kurniakan "Anugerah" ini kepada kami... saya habis belajar bulan 6 taun lepas.. habis2 je belajar saya sibuk melatih kanak2 untuk hari potensi.... Alhamdulillah menang di Peringkat Zon.. cuti seminggu bulan 9 saya tak cuti pun tapi saya bawak kanak2 nasyid unuk peringkat Negeri pulak.. Cuti sekolah bulan 11 saya dah konvo dan balik dari konvo saya ada kursus interaksi selama seminggu.... kiranya memang saya takde masa untuk bercuti atau rehat2...

Balik2 dari kursus pula saya dah sibuk mengemas Tabika... Bulan 1 dah mula sekolah... ragam anak2 yang setiap tahun berlainan... bulan 2 baru lah saya tak sibuk sangat... bulan 3 balik saya sibuk.. sibuk melatih kanak2 untuk potensi.. awai bulan 4 saya kursus lagi.. 3 hari... pada masa yang sama saya kena hadir menyuarat untuk.... kena hantar laporan ke pejabat... saya ada masa untuk rehat2 pada bulan mei iaitu hari pekerja, hari wesak... memang taim tu kami gunakan peluang untuk bercuti ke PD dan Melaka.... Nanti cerita pasai tu kemudian ye...hehehe

Bayangkan kalau saya mengandung kena pulak alahan kompem kerja2 saya jadi tertangguh kan... so bayangkan saya nak pergi kursus dengan keadaan mengandung... sangat2 lah berisiko... Allah sebaik2 perancang.... Allah tau saya tak kuat nak tempuh semua tu kalau saya "berisi". Bila dah selesai semuanya baru lah Allah bagi "Anugerah" ini pada kami.... di waktu keadaan saya sudah bersedia....

Allah sebaik2 Perancang... Allah bagi kami rezeki lain dulu... rezeki dari segi harta benda... Allah dahulukan rezeki kami untuk ada rumah sendiri, ada kereta untuk bergerak, ada tanah ( cik abang tanam kelapa sawit)... Alhamdulillah...

Allah sebaik2 perancang.. Bukan harta benda je.. Tapi Allah bagi kami 3 beranak rezeki kesihatan yang baik... demam,selsema, batuk tu biasa lah kan... Maksud saya tak perlu penjagaan rapi... Tak perlu berpantang segala2.. Alhamdulillah... Alhamdulillah.. Alhamdulillah...

Alhamdulillah.. dalam urusan kerja pun sama... Allah mudahkan setiap urusan kami... walaupun kadang2 rasa nak tukar je tempat lain... Tapi doa yang tak putus2.. segala yang sukar menjadi mudah... berjalan lancar.... Bertapa perancangan Allah cukup cantik buat hambaNya.. Cuma kadang kala kita tak sedar...

Tujuan saya menulis ni bukan untuk menunjuk2.. jauh sekali nak bangga diri..tapi saya nak kawan2 yang mengalami situasi macam saya INGAT rezeki Allah tu luas... Allah tak bagi kita rezeki cahaya mata tapi Allah bagi kita rezeki dalam bentuk harta benda, kesihatan yang baik, mudahkan urusan kerja dan seharian kita... Jangan sesekali mengeluh, merunggut... sebab itu yang saya pernah buat dulu... sampai lah Allah bagi "Anugerah" ini baru saya terpikir dan bermuhasabah diri balik....

Saya tahu apa yang kawan2 rasa... kata2 yang boleh menguris hati.. buat kita sedih, menangis... Mulut orang kita tak boleh nak tutup.. takde bertanya.. dah ada bertanya bila nak menambah... Abaikan je lah kata2 tu semua ye kawan2.... Allah beri kita dugaan/ujian ini sebab Allah tahu kita kuat.. Kuat untuk hadapi semua ni...Percaya lah Janji Allah itu Pasti... ia datang TEPAT pada WAKTUNYA......

Saya sentiasa mendoakan semoga kawan2 semua dikurniakan cahaya mata yang soleh dan solehah.. penyeri dalam rumah tangga.... Amin Ya Rabbal Alamin.. 

Doakan semoga saya selamat melahirkan " Anugerah" yang diberi... sempurna sifat, akhlaknya, membesar dengan sihat...  Amin Ya Rabbal Alamin... 






SeputihSalju : Terima Kasih kawan2 semua...








3 comments:

Mama Idlan Irsyad said...

alhamdulillah.. memang betul tu..

zazanizam said...

Alhamdulillah, betul kak.. perancangan ALLAH segala2nya.

QasehnyaRania said...

betul tu
jaga diri baik baik :)
aamiin

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...