Friday, 27 March 2015

Erti @ Maksud Surah Al Fatihah


Salah satu video yang rajin saya pasang.. bukan dekat rumah je saya bukak tapi dekat Tabika jugak.. Kanak2 kalau ada selingan video2 macam ni memang bersemangat diorang tengok.. sekejap je diorang boleh hafal.. Ni salah satu teknik menarik minat kanak2 untuk belajar dan kembali fokus bila lama2 dengar cikgu bercakap..hahahha.

Video ni saya ada share kat Fb jugak.. erkk nak tempek sumber dari mana saya dapat tapi malas pulak bukak Fb.. adehhh. Harap2 Hamba Allah yang buat + upload video nih mintak halal ye saya ambik.. Lagipun dapat jugak tambah "saham" kat sana nanti.. Terima Kasih.

video







Thursday, 26 March 2015

Rajin tak saya..???

Rajin ada makna...hahahha. 2 hari sudah @ hari selasa baru ni kanak2 tabika pakat tolong Pembantu saya siram pokok bunga.. wahhh kemain seronok diorang bila dapat tolong.. habis semua pokok diorang siram.. dari sekecik2 pokok bunga sampailah sebesar2 pokok.. hehheh. Ohya saja nak bagitau, tabika saya kawasan kampung so memang keliling tu penuh pokok je.. hehehe. 

Start dari hari tu tiap2 hari masuk hari ni dah 3 hari Nurul ambik tugas siram pokok bunga... ermm sambil siram sambil main air.. panjang akai... Tapi ibu dah makan garam dulu anak oiii.. saja ibu diamkan aje.. bagus jugak Nurul tolong.. dapatlah ringan kan tugas pembantu ibu tuh...ekekeke.



 Ada geng siram pokok sama2..muehehe.


 Hahhaha.. Ni terlebih rajin dah sampai tiang papan gelungsur tu pun Nurul nak siram.. Nurul.. Nurul.. (",)

 Opstt ada ke yang tanya kenapa Nurul tak pakai baju sukan Tabika..?? sebabnya baju dia basah, berpeluh.. sakan sangat main.. saya tukarkan baju lain.. alih2 dia " rajin " siram pokok bunga pulak.. dah ibu kena tukar baju lain lagi.. adehh. erkkk nak bagitau jugak, aktiviti menyiram tu Nurul buat dalam pukul 1 tengahari.. orang siram pokok waktu pagi dia siram waktu tengahari.. ekekke.









Friday, 20 March 2015

Lukisan Nurul... (^_^)

Bijak betul budak nih.. ermm sapa lagi kalau bukan Nurul Afiqah.. cinta hati ibu dengan ayah..hehe. Khamis minggu lepas saya ada mesyuarat dekat pejabat.. Kebetulan Kak Yana a.k.a pengasuh Nurul tak dapat jaga.. so saya bawak je lah Nurul ke pejabat.. opstt saya dah mintak izin tau bawak anak ke pejabat.. lagipun mesyuarat tu mengejut je.. mana sempat nak cari pengasuh lain.. Alhamdulillah pegawai saya tu boleh tolak ansur., janji anak tak ganggu ibu mesyuarat udah lah..hehehe

Ok... waktu mesyuarat tu saya bagi Nurul buku.. konon2 biar dia ralit buat kerja.. tapi bukan dia nak.. buku kerja ibu jugak yang dia nak.. jom kita tengok apa Nurul buat bila dapat buku kerja ibu.... jeng.. jeng.. jeng..








Tadaaaa......




Ni lah hasil seni Nurul Afiqah.. pandai betul dia lukis.. serius saya tak pernah ajar Nurul melukis2 nih.. mewarna gambar tu ada lah jugak.. Tapi 5 minit je dia duduk mewarna dengan saya selebihnya main... Jap2 nak bagitau yang lukisan kat atas tu saya tak tengok pun Nurul buat.. saya tau pun sebab Nurul tunjuk kat saya.. bila tanya tu siapa?? Nurul jawab orang...hehehe.

Tang mata, mulut, bentuk muka dah ada rupa dah.. kalau letak tangan + kaki memang sebijik macam orang..ehehe. Haaa kalau ada yang perasan gambar sebelah kanan tu berconteng kan.. taim tu saya tengah tengok Nurul lukis.. eala masa dia lukis "orang tu" saya tak tengok, konon2 dapat lah tengok dengan mata sendiri Nurul melukis, alih2 dia perasan tau.. ermmm terus dia conteng2.. agaknya takde privasi kot bila kita tengok2 dia..hahah. Gambar yang atas tu pulak saya curi2 tengok jugak ermmm tapi sama jugak dia perasan.. dah sekerat jalan je dia lukis.. isk2.. kalau tak, boleh jugak tengok hasilnya kan... apa2 pun Ibu bangga dengan kamu Nurul Afiqah.. (",)

 





Tuesday, 17 March 2015

Jom main pasir (^_^)

Dulu waktu kami bercuti dekat Pulau Pangkor Nurul tak berapa pandai sangat main pasir.. opst maksud saya Nurul belum pandai nak bentuk2 pasir.. Nurul just genggam2 je pasir tuh.. Tapi bulan 1 aritu kami bawak Nurul mandi laut kat Teluk Senangin Nurul dah maju sikit..heheh. Dah pandai bentuk2kan pasir.. seronok pulak saya tengok.. kan best kalau kat rumah ni saya wujudkan kawasan untuk Nurul main pasir.. kompem 24 jam Nurul ajak main pasir..hahaha

Saja nak bagi tau kanak2 ni elok kalau main pasir sebab selain motor2 halus diorang bergerak dapat jugak kita tengok kreativiti anak kita tuh.. dok bentuk2 kan pasir tuh.. kadang2 kita pun tak perasan yang anak kita sebenarnya kreatif. Tambah2 kanak2 yang kuat berimaginasi tu.. kompem kanak2 tuh luahkan sewaktu diorang tengah main.. Erkk jangan pulak risau baju kotor ke.. nanti pasir melekat dekat rambut.. semua tuh boleh di basuh.. yang penting anak kita seronok.. anak seronok ibu dengan ayah pun seronok jugak + tersenyum lebor gitu... ekekeke








Saya tanya Nurul buat apa.. Nurul cakap rumah.. hehehe





Friday, 13 March 2015

Kek untuk Ibu...!!!

Untuk ibu je tau.. orang lain tengok je ek... kihkih. Ini citer 2 hari lepas, Nurul main2 dengan PlayDoh dia... Opstt bukan Nurul je main, Ibu pun join sama.. sebab dulu kecik2 tak dapat main.. hahaha. Tengah2 main tu Nurul cakap "nah ibu kek".. alolo sweetnya kamu Nurul.. Ingat dekat ibu.. bukan dekat saya je tau.. dekat ayahnya pun sama.. Kadang2 Nurul tengah makan, pastu tengok kami tak makan mesti dia suruh kami makan.. siap suap dalam mulut kami lagi.. bertapa prihatinnya Nurul dekat ibu dan ayah dia.. (^_^).  Ni yang ibu makin sayang... bertambah2 sayang dekat kamu Nurul Afiqah..
 

 Cinta Hati Ibu dan Ayah

Anugerah Allah.. Amanah dari Allah..





 


Suprise dari Nurul...!!!!!

Ini citer pertengahan bulan 1 lepas.. hari apa saya lupa dah.. muehehe. Saya bawak Nurul pergi Tabika.. Kak Yana @ Pengasuh Nurul tak dapat jaga hari tuh sebab nak bawak anak sulung dia ke hospital.. Sampai2 Tabika Nurul dok menyorok belakang saya.. Malu lah tuh.. Tambah2 kalau orang yang dia jarang jumpa mesti dia buat camtu.. ke mana saya pergi dia ikut.. Tapi tak lama pun.. ada lah 15 minit.. ermmm lepas tu dia lah heroinnya.. ekekeke. 

Saya bagi budak2 6 tahun aktiviti mewarna gambar + huruf.. Tapi Nurul nih tengok budak2 6 tahun ni buat macam menarik je, apa lagi dia nak lah jugak..





Kalau ada yang perasan ada warna kuning dan hijau dekat gambar jagung tuh.. saya yang warnakan. Nak tunjuk warna yang betul.. konon2 nak bagi Nurul ikot lah macam saya buat... alih2 dia pergi warna dengan warna lain.. hehehe. Takpe lah tu salah satu proses pembelajaran...koordinasi mata dan tangan.. (",)

Yang buat saya teruja tuh bila tengok betul2 hasil kerja Nurul.. boleh tahan jugak.. takdelah macam menconteng.. kiranya macam sebelum2 ni Nurul kalau saya bagi gambar dia main conteng je.. kadang2 sampai tak nampak gambar kat kertas tuh yang nampak kesan conteng Nurul je.. hahaha. tapi bila saya belek betul2 kali ni elok plak dia warna... warna dalam gambar, kalau ada terkeluar pun sikit2 je.. cuma kalau letak warna yang betul lagi cantik, tertarik...hehhe. Apa2 pun Good Job My Bebeh... Ibu bangga dengan kamu..!!! (^_^)






 

Friday, 6 March 2015

Pesanan seorang ayah..

Isnin lepas saya bawak Nurul pergi Tabika.. Start mula2 sekolah buka Nurul dok cakap nak pergi sekolah.. saya je malas nak bawak lagi.. sebab awal2 sesi persekolahan kebanyakkan kanak2 yang baru masuk "meragam" sikit. Tapi dah hujung2 bulan 1 sampai sekarang alhamdulillah kanak2 nih ok.. pekara biasa yang berlaku bila awal2 tahun..hehheh. Tapi sepanjang tempoh tu ada lah jugak beberapa kali saya bawak Nurul ke sekolah.. tu pun bersebab.. 

ok sambung balik citer tadi, isnin baru2 ni awai Nurul bangun. bersemangat nak pergi sekolah.. Lagipun cukup tidur memang awai lah Nurul bangun.. cer kalau tak cukup tidur, ibu pergi kerja pun Nurul tak sedar..hihi. Waktu nak pergi sekolah tu Nurul bersalam dengan cik abang, saya dengar cik abang pesan dekat Nurul.. "belajar rajin2, dengar cakap cikgu".. Setiap kali kalau Nurul pergi sekolah mesti cik abang pesan macam tuh.. terharu saya dengar..

Walaupun pada hakikatnya Nurul sampai sekolah boleh kira berapa minit dia belajar dan dengar cakap saya dan yang selebihnya banyak main je..alahai anak. Nak marah pun tak boleh sebab tahap umur Nurul nih diorang masih ada rasa nak main2 lagi.. bukan fokus sangat pada pelajaran pun.. Tapi dalam tak fokus tu bila semua budak balik dia main sorang2 dia sebut balik apa saya ajar... tapi dalam sebutan jelas tak jelas.. saya yang mengajar dia saya paham lah.. kalau orang lain mungkin tak berapa paham.. kena dengar betul2 baru leh paham...ekekeke.

Ermm tertiba je teringat ayah kat kampung.. dulu2 ayah selalu pesan macam tuh kat kami adik beradik... tapi tu lah taim tu tak ambik kisah pun... macam tak penting je, ni bila dah besar baru terasa berharganya setiap pesanan ibu dengan ayah tu pada saya dulu...







 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...