Wednesday, 30 October 2013

Perkembangan Bahasa Nurul

Seingat saya dah lama saya tak citer perkembangan bahasa Nurul kan.. erkk.. bukan dah lama tapi tak pernah kot..muehehe. Nak tahu sejak umur Nurul 2 tahun saya perhatikan banyak perkataan yang Nurul dah boleh sebut.. ada perkataan yang Nurul sebut kami paham dan ada yang kami tak paham.. kadang2 dia ambik hujung @ pangkal je.. hihihi.

Masa umur Nurul setahun, Nurul nih takda pun bukak2 mulut tau bila kami ajar.. dia buat tak tahu je apa yang kami ajar dia.. kadang2 tu geram jugak dekat Nurul, eala beria2 saya ajar tapi Nurul ni tengok pun tak.. sebut apatah lagi lah.. Tapi bila pikir2 balik mungkin sekarang Nurul macam tu tapi akan datang mesti dia mau ikot.. Memang betul pun, masuk je umur 2 tahun Nurul nih rajin je menyebut, mau ikot apa yang kami ajar.. Dia pulak yang tanya itu ini dekat kami..hahhaha. 

Paham lah saya, waktu Nurul umur setahun tu dia banyak mendengar apa yang kami cakap.. kiranya macam simpan dekat kepala.. so bila sampai masa or tahap dia nak bercakap.. habis semua perkataan dia keluar... hihihi. (",)





SeputihSalju : Nurul pandai sebut sepatah atau dua patah perkataan je.. ayat2 panjang  belum lagi.

SeputihSalju : Walaupun dah banyak perkataan Nurul boleh sebut Tapi bahasa baby tetap jugak tak tinggal...





Anak ibu yang baik

Sabtu lepas saya ada kursus manakala Cik Abang pulak ada Program Hari Ladang.. Kebetulan pulak pengasuh Nurul tak dapat jaga.. So bermula lah misi mencari pengasuh Nurul untuk satu hari.. ehh setengah hari je.. Sebaik mak anak murid saya sudi tolong jagakan Nurul.. Terima Kasih Lia..

 Pagi sabtu tu Nurul jaga awal tau.. Macam2 tau je dia nak kena tinggal.. Bila saya bawak masuk dalam kereta punya lah dia suka.. Ingat dapat g jalan2 kot..hihihi. Sampai2 je Nurul taknak masuk tau.. Eala tempat yang dia tak biasa + tak kenal mestilah dia taknak.. Saya pun keraskan hati bagi je Nurul dekat Lia... apa lagi menangis lah Nurul.. Saya terus pergi dan sempat menoleh sekali je.. taim toleh tu saya nampak Lia bawak Nurul masuk dalam rumah.. Muka Nurul pulak dok tengok je saya.. Sedihnya hanya Allah je tahu.. tapi saya tahu Nurul anak yang baik.. memahami keadaan ibu dan ayah dia.. 

Lia bagi Nurul ni main tab... main kucing dalam tab.. apa lagi suka lah Nurul.. dok gelak mengekek je.. Sebaik lah anak2 Lia ni baik tau.. Tak kisah pun Nurul main tab tu.. Takde pun jeles2 bila Lia pegang Nurul.. Alhamdulillah kan.. Lega saya.. Sekurang2nya takde lah Nurul ni terasa terasing je.. Ohya nak tau Hubby Lia siap cakap " Kita jaga je lah Nurul terus "... Alahai baru sekejap jaga dah terasa sayang dekat Nurul, ini kan pulak kami ibu dengan ayah dia.. Bertambah2 lah sayangnya.. 



 Tu dia... siap buat PEACE lagi..ekekeke. Gambar ni Lia hantar dekat saya.. Katanya taim ni tengah tengok Upin dan Ipin.. (^_^)

 Anak Lia ada 2 orang.. Yang sulung umur 6 tahun.. Sekolah dekat Tabika saya dan yang kecik tu tua setahun dari Nurul..(",)









Friday, 25 October 2013

Air tangan mentua dan menantu (^_^)

Alahai... Waktu taip entry ni terasa2 lagi kesedapan cucur pisang orang2 yang saya sayang buat.. Awal bulan aritu kami balik Sg. Siput.. Cik Abang ada koje sikit.. Malam tu lepas kami semua makan malam mak saya bagitau ada pisang.. Nak buat cucur.. Mak saya mintak saya tolong ramaskan bagi hancur.. Tup2 Cik Abang tawarkan diri nak tolong.. Isk2 bagusnya menantu sorang nih..hehhehe.

Ohya Cik Abang just tolong ramaskan pisang je, yang selebihnya mak saya yang sudahkan...muehehhe.  Mertua dan menantu berganding bahu menyiapkan sarapan untuk esok...(",)

Cik Abang ni bab2 kejer memang tak berkira.. tak kisah lah kalau dekat rumah mak sendiri or rumah mak mentua.. Dekat rumah kami ni apatah lagi lah rajinnya.. muehehhe.. Macam tu jugak bila ada kenduri kendara.. laju je tangan tu menolong.. ringan tulang lah katakan..hikhik. Alhamdulillah, Syukur sangat2 kan dapat suami yang sanggup bantu kita buat kejer rumah.. Thanks abang.. (^_^)
Opsst terlebih puji lah pulak..ekekeke.

Ok lah takmo citer panjang2.. nanti senyum sampai ke telinga orang tu..hahhahha. 



Cucur pisang ni mak saya bekalkan waktu kami balik Bagan Datoh.. Tapi dah tinggal sikit baru teringat nak tangkap..hihihi.

 



Tempek gambar budak besar tengah makan.. (",)


SeputihSalju : Berebut cucur dengan budak comel tu..hahhah. Tapi ibu tetap kalah.. (^_^)`




Kecik2 dah merasa naik

Rezeki Nurul kecik2 dah dapat naik Kapal Terbang.. Saya ni dah umur 20 an baru dapat naik.. Tu pun menumpang rezeki Nurul.. Apa2 Alhamdulillah.. Rezeki dan Izin dariNya dapat kami ke USS..

Layan gambar dulu.. taim ni kami belum berlepas lagi..


Ini lah Kapal Terbang yang kami naik..

 




gaya je lebih..hahahha. (^_^)



SeputihSalju : Harap2 ada rezeki kami lagi lepas nih... (",)



 


Thursday, 24 October 2013

Nak tengok tapi takut

Petang semalam saya pasang video If You Are Happy dekat Nurul.. Saja bagi Nurul tengok + dengar.. tapi Nurul bukan teruja pun nak tengok.. Takut adalah.. Tapi dalam takut2 tu ada hati jugak nak tengok..ekekeke. Tengok dari jauh..hihihi. Ohya tapi kalau kami ada dekat dia baru dia berani pergi tengok dekat2 kat laptop.. Adehhh Nurul.. Nurul..



video


Layan gambar Nurul..









 



Anak ibu speaking london...hihihi

Macam mana nak mula pun tak tahu nih...hehhehe. Citernya cengini, selalunya bila kami bagi Nurul makan, Nurul nih akan cakap ermm sedapnya siap buat gaya tangan lagi..hehehhe.. Tapi sejak kebelakangan ni Nurul dah jarang sangat sebut perkataan sedap tau tapi banyak cakap GOOD.. Mula2 saya ingat kebetulan je tapi bila dah selalu cakap macam tu paham lah saya yang Nurul nak bagitau yang good tu maksudnya sedap.. (^_^)




SeputihSalju : Tempek sekeping gambar Nurul.. siap buat peace lagi..ekekeke. Yang ni gambar lama, sekarang ni rambut dah lain.. Tak suka tengok rambut Nurul yang sekarang nih.. Tapi apa2 Nurul tetap maintain comel..hahahhah.. Angkat bakul sendiri..kikiki. (^_^)



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...